Superdåliga nedladdningar i binhex-qBittorrentvpn

Från och med imorse får jag otroligt långsamma nedladdningar där jag bara igår natt fick över 40mbps+. Jag har också flera som fastnar.

Jag använder PIA och har privoxy aktiverat. Jag bytte ut min .ovpn-fil i hopp om att det skulle hjälpa men ingen lycka alls.

För att testa tog jag en av dem och körde på min metall-Windows-dator och började direkt på över 50mbps+ och ökade, så jag vet att det inte är mitt internet.

Speciellt notera: Jag installerade om binhex-qBittorrent imorse för att jag försökte aktivera den fjärrstyrda webbgränssnittet för att använda med en mobilapp, och så snart jag tillät port 8080 för det, kraschade den helt utan möjlighet att komma in i GUI för att inaktivera det. Jag behöver inte hjälp med detta, jag kommer inte använda det eller försöka igen lol.

Sedan jag installerade om har jag dessa långsamma hastigheter. Länk till konfigurationer nedan.

https://imgur.com/a/e4pogPU

Uppdatering:

• Jag installerade och körde openspeedtest (LAN) och fick 900 Mbps upp och ner.
  • Jag installerade speedtest-tracker (WAN) och fick 301.2 Mbit/s.

Så det måste vara docker-bilden.

Jag skulle använda wireguard istället för openvpn, det ger mig mycket bättre hastigheter. Den binhex-behållaren stöder båda.

Jag skulle också föreslå att ändra din konfiguration till att använda endast tcp. Utp-protokollet är för långsamma anslutningar, med en snabb anslutning är tcp mycket snabbare. Stäng av upnp, gör inget på en vpn-anslutning

Slutligen, kolla behållarens loggar, de sista raderna bör visa portnumret den fick från pia. Skriptet bör ställa in din torrent-klient att använda samma port, dubbelkolla bara. Och se till att du använder en pia-plats som stödjer port-forwarding

Finns det ett säkert sätt att ta reda på om portforwardingen fungerar korrekt? Jag vill inte missa min fulla hastighetspotential.

Jag tvivlar starkt på att det är docker-bilden. Det kan vara NIC:n på servern, hela vägen till kablarna till servern.

Såvida du inte testar båda nära samtidigt är det svårt att säga.

Var laddar du ner till? Jag hade liknande problem och satte upp Deluge för att ladda ner till cache och sedan flytta isos automatiskt efter att nedladdningen är klar.

Lägger jag till din tråd för att ställa en fråga jag alltid undrat över. Förlåt OP!

I din avancerade flik under “Nätverksgränssnitt” har du den inställd på “Alla gränssnitt” betyder det att den kan routa utanför VPN:et eftersom den inte är bundet till VPN-gränssnittet? Jag trodde att med routingen inom containern skulle den inte göra det men en klarhet från någon som vet vore fantastisk. Jag skulle inte ifrågasätta det men om du använder delugevpn från binhex är utgående gränssnitt inställt på “wg0” vilket jag antar binder det?

Vet någon?

Är du tvungen att begränsa uppspelningshastigheten i qbit-inställningarna?

Ställde du in STRICT_PORT_FORWARD till ja?

Uppdatering till mitt tidigare svar på den här kommentaren. Här är min logg efter att jag ändrat .ovpn-filen igen.

Får fortfarande ungefär 20 KiB/s max i nedladdning plus cirka 30 som är helt fast.

2024-01-11 17:06:42,015 DEBG ‘start-script’ stdout-utdata:

[info] Framgångsrikt tilldelat och bundit inkommande port ‘25152’

2024-01-11 17:06:42,810 DEBG ‘watchdog-script’ stdout-utdata:

[info] qBittorrent lyssnar på IP 0.0.0.0 och VPN-leverantörens IP 10.3.112.52 är olika, markerar för omkonfiguration

2024-01-11 17:06:42,812 DEBG ‘watchdog-script’ stdout-utdata:

[info] qBittorrent är inte igång

2024-01-11 17:06:42,812 DEBG ‘watchdog-script’ stdout-utdata:

[info] qBittorrent inkommande port 6881 och VPN inkommande port 25152 är olika, markerar för omkonfiguration

2024-01-11 17:06:42,813 DEBG ‘watchdog-script’ stdout-utdata:

[info] Tar bort sessionslåsfilsfilen (om den finns)…

2024-01-11 17:06:42,821 DEBG ‘watchdog-script’ stdout-utdata:

[info] Försöker starta qBittorrent…

2024-01-11 17:06:42,833 DEBG ‘watchdog-script’ stdout-utdata:

[info] qBittorrent-processen startad

[info] Väntar på att qBittorrent ska börja lyssna på port 8080…

2024-01-11 17:06:42,941 DEBG ‘watchdog-script’ stdout-utdata:

[info] qBittorrent-processen lyssnar på port 8080

Jag stängde faktiskt av upnp för ett tag sedan efter lite forskning. Jag satte det bara till tcp endast.

Bekräftade att PIA-platsen (Toronto, CA) stöder port-forwarding och P2P eftersom det är samma som jag använde innan idag när jag fick bra hastigheter överallt.

Jag testar ett nytt .ovpn-arkiv igen och ser om det ändrar något.

Udp är snabbare än tcp om jag inte minns fel, åtminstone protokollmässigt. Kan du förklara varför det skulle bli långsammare än tcp på en snabb anslutning?

Ja, jag har slut på idéer. Allt var perfekt och den enda förändringen var att jag installerade om den.

Jag laddar direkt till ett par torrents/mappen underifrån vilket går från cache till arrayen.

Jag avinstallerade och raderade appdata igen. Installerade på nytt och försökte utan VPN, och den började direkt öka i hastighet.

Jag lade till VPN igen och synkade min radarr-feed, och det verkar fungera bättre. Det är inte som det var innan idag, men jag är åtminstone i hundratals KiB/s på några saker nu lol.

Jag kollar apploggen varje gång jag startar lol. Den säger aldrig något oväntat.

Och ja, jag raderade appdata så det var en helt ny installation också.

Som en säkerhetsåtgärd är det alltid säkrare att binda klienten till VPN:et. Om du har det inställt på “wg0” tror jag att det är wireguard, så du skulle vara bunden till VPN:et (förutsatt att du använder wireguard). Jag rekommenderar att använda ipleak.net för att testa om du är ansluten till VPN:et när du torrentar via deras “Torrent Address detection”. Lägg till torrentmagnetlänken till klienten, och den visar dig IP-adressen och porten den ser. Om det matchar ditt VPN, då är allt i sin ordning.

Den behållare använder iptables för att säkerställa att du bara använder VPN-gränssnittet, så att binda till gränssnittet är inte nödvändigt

Ja. I slutändan gick jag tillbaka till Deluge och mina hastigheter återgick till det normala. Ingen aning vad som orsakade problemet med qBit.

Borde det vara ja eller nej?

Inte UDP, utan µTP