Jag satte upp min egen VPN (WireGuard) i min lägenhet så att jag kan ansluta till den var som helst och ha samma IP som jag får från min ISP oavsett var jag är. Idag försökte jag titta på en streamingtjänst som bara är tillgänglig i mitt hemland (jag är också utanför landet) och jag blev geo-blockerad även om min IP var samma som den jag använder hemma.
Jag testade på både Chrome (jag använde inkognitoläge, så det borde inte dela min telefons GPS) och Firefox (inte inloggad på något Google-konto) och jag fick samma resultat.
Jag förstår att VPN-leverantörers IP-adresser kan bli svartlistade, men min är utfärdad av min ISP, så den borde inte vara blockerad. Alla svar jag ser online handlar om detta.
Jag delade sedan internetanslutningen från min telefon och aktiverade VPN på min telefon. När jag slog av VPN på min laptop kunde jag passera geo-blockeringen. Så på något sätt visste min webbläsare att jag använde VPN på min laptop, men inte när jag bytte till VPN till min telefon.
Hur visste streaming-sajten att jag använde VPN?
Du kan ha läckt IPv6, om din VPN är konfigurerad för endast IPv4 och din nuvarande internetanslutning har IPv6, kan det leda till att IPv4-adressen är din hemadress och IPv6-adressen är ISP:ns adress.
I en sådan situation, om streamingtjänsten är tillgänglig via IPv6, kan det vara så att du ansluter direkt till dem och inte via VPN, eftersom moderna operativsystem föredrar IPv6-anslutning om det är tillgängligt.
Du kan kolla på testmyipv6.com för att se både din IPv4- och IPv6-adress genom att växla mellan deras testlänkar högst upp. Om du ser en IPv6-adress och du inte har konfigurerat en explicitt i din WireGuard-konfiguration, är det nästan säkert ditt problem (och definitivt ett problem oavsett, eftersom det betyder att oönskad trafik inte går genom tunneln när du kanske tror det).
Om det är problemet kan du inaktivera IPv6 på din maskin, eller konfigurera VPN-tunneln att stänga av det beroende på programvaran, eller tunnla en IPv6-adress från ditt hem också om du har möjlighet till det.
Routar din VPN all trafik från din laptop genom VPN-tunneln? Baserat på din beskrivning verkar det inte så.
Anslut till VPN och sök sedan på Google “vad är min plats?” och “vad är min IP-adress?” Det borde båda visa din allmänna hemplats om VPN:n fungerar.