Status för Kina Geoblock-område 2023

Jag var nyligen i Kina geoblock-området (flera platser) i två veckor och ville dokumentera de senaste observationerna inom geoblock-området, eftersom jag inte kunde hitta en färsk guide som täckte alla förändringar som sker under vistelsen där.

#Stora Brandväggen

• Stora brandväggen blockerar alla Google-servrar, så för att logga in när du befinner dig inom Kina krävs en omväg. Antingen en VPN eller ett esim från utlandet (jag använde Nomad Esim) fungerar för att tillåta inloggningar.

• Utan en Stora Brandväggen-omvändning kan du överhuvudtaget inte spela i Kina. Men med en omväg kan du spela normalt utanför geoblock-området (Hainan, Norra Kina), och spela med allvarliga begränsningar inom området, vilket Niantic påtvingar. Noterbart är att Ingress fortfarande fungerar fint i Kina så länge brandväggen bypassas.

#Vad som fungerar normalt

• Gå-kompis - godis och megaenergi hittas fortfarande normalt. Kompisen får inte snapshot-hjärtat, även om snapshot tas. Annars fungerar tävlingen som vanligt.

• Avståndsspårning kräver fungerande Adventure Sync, eftersom avstånd inte spåras när du rör dig med appen aktiv.
    • Spelplatsens tidszon räknas som den senaste tidszonen spelaren befunnit sig i innan ingång till geoblock-området, och ignorerar enhetens lokala tidszon.
    • Till exempel, att flyga från USAs östkust (-4 GMT) till Kina (+8 GMT) utan inloggning under transit kommer att ha dagsritual under noon medan du spelar. Detta påverkar event-bonusen och dagliga vänhjärtan.
  • Motta föremål (potioner, bär) från vän Pokémon.

• Power up, transfer, evolution och mega evolution.

• Köpa från butiken (både mynt och paket)

• Skicka och ta emot gåvor (inklusive gåvoäggen)

• Hägga ägg (hönsplatser visas som OKÄND)

• Adventure sync-belöningar:

• Normalt mottagna om inget ägg finns i belöningen (alla äggplatser är upptagna eller man gått mindre än 25 km i veckan).

• Annars kan adventure sync-belöningar inte tas emot medan du fortfarande är i geoblock-området, trots att den veckovisa distansen återställs till noll, och ingenting visas i journalen.

• Men belöningarna tas emot när du lämnar geoblock-området, även flera dagar efter måndag kl 9. Detta har endast testats under en vecka, mer tester krävs för att se om de samlas över en vecka.

• Mottag dagligen fältforskning och slutför dem som vanligt (om de inte innebär en geoblock-funktion)

• Kampa mot teamledare

• GBL-kamper, som ger normalt byte

• Vissa tillämpliga event-bonusen (specifikt dubbelt ägg-godis fungerade under Halloween Del 1, kunde få 30+ godis för 7 km och 50+ för 10 km hämtningar)

• Fångar vad som helst från fältforskning, tidsbegränsad/speciell forskning, forskningsgenombrott, GBL-belöning eller vykortsscatters. OBS: En uppdateringspost från mars 2024 av /u/realhaoren antyder att detta inte längre är fallet. Den tidigare beteendet från oktober 2023 är listad nedan:

• Pokémon ger omedelbart ett felmeddelande när bollen träffar Pokémonen snarare än efter att den skakat, även om encounter fortfarande fungerar efter att ha lämnat geoblock-området

• Bollen förbrukas inte om den träffar Pokémonen, och vilka bär som applicerats kvarstår. Nuvarande throw-forskning räknas inte heller om fångsten misslyckas på grund av geoblock.

• Om Pokémonen var ett GBL-belönings-Pokémon, är det omöjligt att fortsätta spela GBL efter den, eftersom encounter fastnar och belöningarna kan inte hämtas.

Vad som inte fungerar

• Inga pokéstops och gym, alltså omöjligt att utföra någon interaktion relaterad till dessa.

• Inga vilda Pokémon-spawns (inklusive dagliga spawn)

• Inga raketballonger dyker upp

• Inga presenter automatiskt mottagna från vän Pokémon efter att ha tagit slut

• Vän Pokémon på nivå 3+ ger inte souvenirer (de slumpmässiga värdelösa gåvorna), trots att en nivåhöjning till nivå 3 under den perioden normalt garanterar en souvenir.

• All slags incense (daglig, vanlig, Meltan-box, Gimmighoul-lur) ger platsfel 13

• Användning av buffar (stjärnbit, lucky egg) ger platsfel 60 respektive 17

• Trading (ger system otillgängligt fel)

• Kamp mot vänner (ger fel 993:0 om den väljs från vänsidan, skanning av kod fungerar inte)

• Gå med i ett remote raid (inbjudning kan tas emot, men kan inte gå med i lobbyn när du väljer inbjudan)

• Skapa och gå med i en grupp (ger “Fel”)

#Mer forskning krävs

• Andra event-bonusen som kan fungera inom geoblock-begränsningar, specifikt evolution/transfer-godis/XP/dust.

Så, realistiskt, efter att ha nått nivå 20 skulle en person inte ha problem med att spela GBL, men om de är riktigt duktiga skulle det resultera i att de tappar, eftersom de aldrig skulle vilja gå utöver två vinster per omgång för att undvika att få tre-vinsten mötesbelöningen.

Jag bodde på Hainan-ön och av någon anledning, vet inte varför, är det inte blockerad. Det kräver VPN dock. Det syns i en liten röd prick längst söderut nära Vietnam i havet.

Jag är i Kina just nu och detta är en bra och omfattande lista. Det förvånar mig fortfarande att Ingress fungerar perfekt i Kina, men Po-Go gör det inte, eftersom Ingress använder en liknande källa för in-game-kartan?

Kina använder även en fördunklingsalgoritm för att göra GPS-data mindre exakt: Restrictions on geographic data in China - Wikipedia

Det skulle vara intressant att veta hur noggranna POI:erna (gym/stoppar) är i gränsområdena där spelet faktiskt går att spela.

Notering till mig själv: Aldrig åka till Kina.

Det fungerar i vissa regioner. Jag var i norra Kina (Jilin-provinsen) ett par gånger för arbete och Pokémon Go fungerade utmärkt där. Jag gick också på Harbin iskulpturfestival (jag minns inte namnet på provinsen där Harbin ligger) och Pokémon Go fungerade perfekt. Jag var på andra platser i Kina och Pokémon Go fungerade inte där, inklusive Peking. I Hong Kong fungerade det perfekt.

Jag har en Groudon som jag fångade på distans i Shenyang, Liaoning, Kina, som jag alltid undrat över.

Tänkte det skulle vara intressant att ge en uppdatering här eftersom jag sökte men inte såg mer info sedan detta inlägg. Jag har varit i Shanghai de senaste två veckorna, det är geo-blockerat och jag upplevde de flesta begränsningarna i OP:s lista. Det som var väsentligt annorlunda var att jag kunde fånga Pokémon från forskning och GBL, och scatter bugs! Alla visar en okänd plats efter fångst. Jag lyckades behålla den dagliga fångststriken och att försöka vinna ett 3/5 set i GBL varje dag har varit ganska roligt. När jag misslyckas använder jag scatter bug som backup.

Både spelande av Pokémon Go: hardcore edition.

Det är ett väldigt intressant inlägg! Tack för din research :smiley:

Hittills är de enda kinesiska spelare jag lagt till som vänner alla från Hong Kong.

Kan OP eller någon förklara, om du använder VPN för att logga in på Google, skulle du behöva koppla ur VPN för att Pog ska fungera? Skulle VPN också ändra din plats? Eller räcker det med ett esim från Google Fi eller amerikansk operatör för inloggning utan VPN? Tack!

Jag är i Huizhou City, Guangdong-provinsen, Daya Bay-området specifikt. Jag upplevde en geoblock-bugg idag medan jag spelade spelet medan jag satt i min lägenhet. Jag har bott här i 2 månader, och fram till ikväll hade det inte funnits något på kartan. Inga pokéstops, inga gym, inga Pokémon, ingenting. Ikväll, när jag gjorde PvP i min lägenhet och gick ut ur spelet tillbaka till kartan, blev jag chockad: precis där jag var finns en tom gym!! Och det fanns pokéstops och Pokémon i det vilda!!! Jag kunde fånga Pokémon, snurra på stoppen, sätta en Pokémon i gymmet och till och med göra en lyckad remote raid härifrån i Kina. Men sedan fastnade spelet så jag gick ur det och när jag gick in igen var allt borta. Inga pokéstops, inga gym, ingenting. Jag förlorade en Pokémon i gymmet som jag förmodligen aldrig får tillbaka. Men detta var en ganska surrealistisk upplevelse: jag såg att det fanns många pokéstops och tomma gym runt min lägenhet, vilket betyder att dessa platser var utmärkta och skulle vara helt spelbara om de inte vore blockerade. Det kändes som att jag var i en annan dimension eller något. Jag borde kunna interagera direkt där jag är, men på grund av geoblockeringen kunde jag inte se något alls. Under ungefär en halvtimme såg jag hur detta område egentligen ser ut utan geoblock. Det fanns flera pokéstops längs floden bredvid min lägenhet, och vilda Pokémon, gym, precis som överallt annars. Vilda