Det intressanta är att alla Niantic-spel flyttade bort från att använda Google Maps i slutet av november 2017. Sedan dess har de använt OSM för kartan i spelet. Från min minnesbild används Google endast i följande delar:
Kartan som används för att placera Wayspot/POI-förslag
Inloggningsmetod
Play Store (både Pogo och Ingress finns tillgängligt på Galaxy Store och troligen andra tillverkares butiker)
Kort sagt kan jag inte riktigt se varför något är blockerat och annat inte är det.
Båda spelen har aspekter som kan anses “farliga”:
Pogo har folk som går in i saker, och med nya funktioner möter främlingar för raids/visar sin plats genom vänner/presenter, etc.
Ingress är ett “krigsbaserat” spel — två lag kämpas konstant om kontroll över portaler, vilket är det enda utsagda målet. Det uppmuntrar också grupper att träffas personligen ett par evenemang varje månad.
Kanske någon annan har insikter eller kan peka ut vad jag missar?
Det är synd eftersom det är ett vackert land fullt av varma och vänliga människor, men den nuvarande regeringen verkar vara fast besluten att göra livet där så dystert och allvarligt som möjligt.
Det är särskilt svårt att förklara med tanke på att (1) Ingress är spelbart i Kina, och (2) även om du använder VPN och ansluter till Pokémon Go, är alla dessa block från Niantic.
Så vitt jag vet har Niantic aldrig gjort ett uttalande om detta, men det verkar som att blockeringen kommer från Niantic och inte från Kina.
Jag hade det här för ett tag sedan och min lösning var att försöka förlora de tre första omgångarna. Om de är framgångsrika, behöver jag bara lägga ner ansträngning på att vinna de sista två. Jag har ännu inte misslyckats med att vinna minst en av de två, men oftast kan jag vinna båda.