Status för Geoblock-området i Kina 2023

Jag var nyligen i Kinas geoblock-område (flera platser) i två veckor och ville dokumentera de senaste observationerna inom geoblock-området, eftersom jag inte kunde hitta en aktuell guide som täcker alla förändringar som sker när man är i området.

#Great Firewall

• Great Firewall blockerar alla Google-servrar, så för att logga in inom Kinas nätverk behöver man en överskridande metod. Antingen en VPN eller ett eSIM från utlandet (jag använde Nomad Esim) skulle fungera för att möjliggöra inloggningar.

• Utan en Great Firewall-överskridare går det inte att spela alls i Kina. Men med en överskridare kan man spela normalt utanför geoblock-området (Hainan, Norra Kina), och spela med allvarliga begränsningar inom området, vilket Niantic infört. Noterbart är att Ingress fortfarande fungerar bra i Kina så länge Great Firewall är överskriden.

#Vad fungerar normalt

• Promenadkompis - candy och mega energi hittas fortfarande normalt. Kompisen får inte skakbildshjärta, även om en skakbild tas. Annars fungerar det som det ska.

• Distansspårning kräver funktionell Adventure Sync, eftersom distansen inte spåras när man rör sig med appen aktiv.
    • Tidszonen för spelets plats bestämmer den senaste tidszonen spelaren befunnit sig i innan man går in i geoblock-området och ignorerar enhetens lokala tidszon.
    • Till exempel, att flyga från USAs östkust (-4 GMT) till Kina (+8 GMT) utan att logga in under flygningen resulterar i att dagen överförs till middagsspaning medan man spelar. Detta påverkar eventbonusar och dagliga vänhjärtan.
  • Mottagning av föremål (potioner, berries) från vänpokemon.

• Power up, överföring, utveckling och megautveckling

• Köp i butiken (både mynt och paket)

• Skicka och ta emot presenter (inklusive presentägg)

• Hatching av ägg (äggplacering visas som OKÄNT)

• Adventure sync-belöningar:

• Normalt erhålls om inget ägg finns i belöningen (alla äggplatser är fulla eller har gått mindre än 25 km i veckan).

• Annars kan adventure sync-belöningar inte mottas medan man fortfarande är i geoblock-området, trots att den veckovisa distansen återställs till noll, och ingenting visas i journalen.

• Men belöningarna erhålls när man lämnar geoblock-området, även flera dagar efter 9 på måndag. Detta har endast testats under en vecka, mer tester behövs för att se om de staplas över en vecka.

• Ta emot dagliga fältuppdrag och slutföra dem normalt (om de inte involverar en geoblock-funktion)

• Kamp mot teamledare

• GBL-strider, som ger normalt byte

• Vissa tillämpliga eventbonusar (speciellt dubbla hatch candy, som fungerade under Halloween del 1, och man kunde få över 30 candy för 7 km och över 50 för 10 km hatch.)

• Fångar något från fältforskning, tidsbegränsade/särskilda forskningsuppdrag, forskningsgenombrott, GBL-belöning eller vykortssplatser. OBS: En uppdateringspost från mars 2024 av /u/realhaoren tyder på att detta inte längre är fallet.

• Pokémon ger inte omedelbart felmeddelandet vid kontakt, utan efter att ha skakat på bollen, även om encounter fortfarande fungerar utanför geoblock-området.

• Bollen förbrukas inte om den träffar Pokémon, och berries förblir tillämpade. Eventuella aktuella forskning som kräver kast räknas inte om catches misslyckas pga geoblock.

• Om Pokémon är ett GBL-belöning kan det bli omöjligt att fortsätta spela GBL efter det, eftersom encounter fastnat och belöningarna kan inte hämtas.

Vad fungerar inte

• Inga pokéstop eller gym, kan inte utföra någon interaktion med dem.

• Inga vilda spawn (inklusive dagliga spawn)

• Inga rocket-ballonger dyker upp

• Inga presenter automatiskt mottagna från vänpokemon efter att ha tagit slut.

• Vänpokemon på nivå 3+ ger inte souvenirs (de slumpmässiga värdelösa presenterna), trots att en levelades till nivå 3 under den perioden.

• Alla typer av dofter (daglig, vanlig, meltan-box, gimmighoul-lur) ger platsfel 13

• Användning av buffs (star piece, lucky egg) ger platsfel 60 och 17

• Trading (ger trading-system otillgängligt fel)

• Kampsporter med vänner (ger fel 993:0 om det väljs från vänsidan, scanning kod fungerar inte)

• Att delta i en remote boss (inbjudningar kan tas emot, men inte gå med i ready-up i ljuset när man väljer remote-inbjudan)

• Skapa och delta i en grupp (ger “Error”)

#Mer forskning krävs

• Andra eventbonusar som kan fungera inom geoblockbegränsningar, särskilt utveckla/överföra candy/xp/dust

Så, realistiskt, efter att ha nått nivå 20, skulle en person inte ha problem att spela GBL, men om de är riktigt bra skulle det leda till att de tappar, eftersom de aldrig skulle vilja gå vidare över två vinster per set för att undvika att få tre-vinstmötet.

Jag bodde på Hainan Island och av någon anledning, riktigt vet inte varför, är det inte blockerat. Det behöver VPN dock. Det ses som en liten röd prick längst i söder nära Vietnam i havet.

Jag är i Kina just nu och detta är en bra och omfattande lista. Det förvånar mig fortfarande att Ingress fungerar bra i Kina, men Po-Go gör det inte, eftersom Ingress använder en liknande källa för det in-game kartan?

Kina använder också en fördöljningsalgoritm för att göra GPS-data mindre noggranna: Restrictions on geographic data in China - Wikipedia

Det vore intressant att veta hur noggranna POI (gym / stops) är i gränsområden där spelet faktiskt är spelbart.

Notering till mig själv: Aldrig åka till Kina.

Det fungerar i vissa regioner. Jag var i norra Kina (Jilin-provinsen) för arbete ett par gånger tidigare och Pokémon Go fungerade perfekt där. Jag var också på Harbin is-skulpturfestival (jag minns inte namnet på provinsen där Harbin ligger) och Pokémon Go fungerade perfekt. Jag var i andra delar av Kina och Pokémon Go fungerade inte där, inklusive Beijing. I Hong Kong funkade det perfekt.

Jag har en Groudon som jag fångade på distans i Shenyang, Liaoning, Kina, och jag har alltid undrat varför.

Jag tänkte att det skulle vara intressant att ge en uppdatering här då jag sökte men inte såg någon mer info sedan detta inlägg. Jag har varit i Shanghai de senaste 2 veckorna, det är geoblockerat och jag upplevde de flesta begränsningarna från OP:s lista. Det som var mycket annorlunda var att jag kunde fånga Pokémon från forskning och GBL, och sprinkle bugs! Allt visar en okänd plats efter att ha fångat. Jag lyckades behålla dagligt fångestreak och försöker vinna ett 3/5 set i GBL varje dag, vilket varit ganska roligt. När jag misslyckas använder jag sprinkle bug som backup.

Kort sagt, att spela Pokémon Go: hardcore-version.

Det är ett riktigt intressant inlägg! Tack för din forskning :smiley:

Så långt har jag bara lagt till kinesiska spelare som vänner, alla kom från Hong Kong.

Fungerar i Hong Kong.

Kan OP eller någon förklara, om du använder VPN för att logga in på Google, måste du då koppla bort VPN för att spela Pokémon Go? Påverkar VPN din plats? Eller räcker en esim från Google Fi eller en amerikansk operatör för att logga in utan VPN? Tack!

Jag är i Huizhou City, Guangdong-provinsen, specifikt Daya Bay-området. Jag upplevde en geoblock-bugg idag när jag spelade spelet i min lägenhet. Jag har bott här i 2 månader, och fram till ikväll har det inte funnits något på mapparna. Inga pokéstop, inga gym, inga Pokémon, ingenting. Ikväll, när jag gjorde PvP i min lägenhet och gick ut ur spelet till kartan, blev jag chockad: precis där jag var finns en tom gym!! Och det fanns pokéstop och Pokémon i det vilda!!! Jag kunde fånga Pokémon, snurra på stoppen, lägga en Pokémon i gymmet och till och med göra en lyckad fjärrinvasion här i Kina. Men sedan fastnade spelet, så jag gick ur det och när jag återvände var allting borta. Inga pokéstop, inga gym, inget. Jag förlorade en Pokémon i gymmet som jag förmodligen aldrig får tillbaka. Men det här var en ganska surrealistisk upplevelse: jag såg att det fanns många pokéstop och tomma gym runt min lägenhet, vilket innebär att dessa platser var inringade och borde vara helt spelbara om de inte var blockerade. Det kändes som om jag var i en annan dimension eller något. Jag borde kunna interagera direkt där jag är, men på grund av geoblocken kunde jag inte ens se något. I ungefär en halvtimme såg jag hur detta område egentligen ser ut utan geoblock. Det fanns flera pokéstop längs floden bredvid min lägenhet, och vilda Pokémon, gym, precis som överallt annars. Vilda.

Fy sjutton.. livet är svårt där. Varför finns det ett sådant block i första hand? Kina hatar Pokémon?

Ska det finnas gym eller har de tagit bort dem?

Fungerade på Hainan utan VPN under pandemin, om jag minns rätt; spawn och stops finns där. Kan inte minnas om det funkade i Dongbei; jag spelade där för många år sedan. Google-inloggningen skulle inte fungera om man använder ett kinesiskt SIM, tror jag.

Jag har ibland blivit tvungen att tappa tre vinster i rad för att undvika att bli helt avstängd av andra som vill ta över. Så du skulle till slut bli helt låst.

Du skulle inte kunna nå nivå 20 eftersom jag tror det finns en belöningsbana med 5 möten på nivå 19.

EDIT: Åh ja, att inte vinna alls är ett alternativ. Glömde att det var en automatisk progression.

Gissningsvis blev den ursprungliga geoblocken till som en snabbfix efter att kinesiska reglerare krävde det, och blockerade vissa områden utanför Kina också, samt inte blockerade några områden i Kina (Hainan och Norr). Efter klagomål från HK- och taiwanespelare, avblockerades dessa områden med hög precision då man observerade högupplösta S2-cellutklipp inom geoblock-området.