Så jag har haft Starlink i över ett år nu, jag har haft mest bra resultat. Jag hade ett problem med mitt kabelnät och min router (som snabbt byttes ut gratis) men jag har hittills inte haft några andra problem. Jag var så imponerad av kvaliteten och tillförlitligheten i mitt avlägsna område att jag till och med lyckades övertala mina morföräldrar att skaffa det (!!).
Jag har märkt på sistone att jag har högre än genomsnittlig (för mig) latens och tjänstekrascher.
Mitt NAT-typ är nästan alltid Moderate; vilket jag tror är en Microsoft-åtgärd eftersom jag har haft de problemen i flera år…
Hur som helst till saken: Jag hoppades få råd eller info om hur jag kan förbättra latensen etc speciellt på Xbox, eller förbättra min setup för bättre resultat etc.
Notering: Den nära 200MBPS-intervallen är inte alls genomsnittlig, den ligger ofta mellan 70-120MBPS.
Din latens är bara ett av problemen, ditt huvudproblem är paketförlust. All paketförlust är dålig, men över 1 procent märker de flesta det. Över 5 procent är oanvändbart internet för de flesta applikationer.
2 procent paketförlust är troligen orsaken till dina störningar. Det kan vara hinder eller bara Starlink-kongestion.
Pingen beror verkligen på hur långt du är från en markstation, tror jag. Jag är i västra Nebraska, när jag först fick Starlink anslöt jag via Chicago, hade vanligtvis 60-80 ping. Sedan öppnades en markstation i Denver och jag började se 25-40 ping. Jag gissar att det är den största faktorn för latensen.
Jag bor i mitten av ingenstans, timmar från bensinstationer, mataffärer, allt av civilisationen och Starlink är det bästa. Inga störningar, ingen fördröjning men kanske hög ping eftersom jag inte är nära något. Värt varje öre!
Jag har haft ganska hemsk paketförlust förut, så jag vet vad du menar. Det var faktiskt därför jag kontaktade kundsupport och fick den nya routern och kablarna gratis.
Jag tänker kontrollera längden på mitt kablage och se om det kan ha blivit skadat, sedan kanske flytta om det för en bättre position för skyboxen.
Tack
Jag är i SW Colorado, så jag har ett ganska stort bergsskydd som blockerar Denver och mig själv.
Jag kanske behöver titta närmare på detta, det kan vara något enkelt att åtgärda snabbt. Tack för hjälpen
Jag tror att din signal går upp från din plats till en satellit och sen ner till markstationen, så din sikt till Denver borde inte spela någon roll. När du gör ett hastighetstest på en tredje parts webbplats, var testar den ifrån? Detta ger en bra indikation på vilken markstation du förbinds till.
Du kanske inte vill, men Xbox kan vara inställt av Microsoft eller så kan du av misstag ha råkat göra det. Det enklaste sättet att verifiera är att ha en Linux-virtuell maskin i samma nätverk och köra “traceroute --mtu 1.1.1.1” för att ta reda på vägen MTU till quad-1.