SSL VPN för Sophos XG - automatisk distribution via Intune för iOS/Android

Jag vet att du kan ladda ner .ovpn-filen från användarportalen och ladda upp den till OpenVPN-klienten.

Men hur är det med en automatisk distribution via Intune?

Kan XG ge mig en standard .OVPN-fil för alla användare?

Behöver jag ladda ner alla konfigurationsfiler för alla användare och lagra dem någonstans för att kunna kalla på dem (kanske blob och PowerShell och sammanfoga det i Win32)?

Någon som har erfarenhet av detta? Jag skulle gärna vilja distribuera den .Pro-fil vi använder för Windows, men OpenVPN är inte kompatibel med det.

Jag är frestad att ta bort Sophos ur ekvationen, men om någon har idéer eller har distribuerat något liknande?

Du kan inte ladda ner alla VPN-profilfiler, det enda sättet är med Sophos Connect på datorn med automatisk provisioning.

Varje användare har sin egen personliga profilfil.

Det låter som att mobil VPN är en manuell process och att det inte går att distribuera detta till alla användare med begränsad/ingen interaktion.

Det är fel, en generell .pro-fil kan skapas och placeras i importmappen för Sophos Connect. Vi använder en RMM för att pusha detta, men det finns ingen anledning att Intune inte skulle kunna göra detsamma.

Ja, för .pro-filer behövs Sophos Connect-applikationen.

IPsec fungerar dock, det finns bara en huvudprofil.