Hej allihopa, jag precis prenumererat på ExpressVPN. Allt fungerar perfekt på min android och Windows-dator, men på min Mac (Catalina) fungerar inte split tunneling.
Det stod att jag skulle behöva installera “systemextension” via systeminställningarna, men efter att jag klickat på knappen omdirigeras jag inte till systeminställningarna för att installera det.
Finns det något sätt att felsöka detta? Tack på förhand.
Det verkar vara ett problem med den nuvarande versionen av appen - deras support har bekräftat det. Jag kan hitta rapporter som går tillbaka över en månad, så det verkar inte som att det finns någon brådska att åtgärda det, vilket är tråkigt eftersom det är anledningen till att jag ens gick med i ExpressVPN från början.
Jag kontaktade support om detta, efter några fram och tillbaka:
“…vi vill informera dig om att detta är en känt och rapporterat bugg. Våra ingenjörer är medvetna om problemet och arbetar med det. Vi har ingen ETA än. Men jag skulle bli mer än glad att skicka ett mejl till dig så snart det är fixat. Under tiden får vi vänta på nästa uppdatering för att kunna testa det på din Mac med split tunneling-funktionen.”
Dessutom, om du har tunneling-systemextensionerna installerade och uppdaterar till Catalina 10.15.4, får du en varning vid omstart: “ExpresVPN använder en föråldrad kärnextension som kommer att tas bort i nästa version av macOS”. Jag frågade dem om detta, och de sa “Notisen om en obstödd extension är något vi arbetar med. Den skulle troligen dyka upp i nästa appuppdatering för Mac”.
Det här får mig att tro att de inte har arbetat med den här funktionen på länge, och för att få den att fungera måste de i princip skriva om den. Jag hoppas verkligen att de får det att fungera snart eftersom det är ett avgörande problem för mig.
Det verkar som att split tunneling fungerar nu. Jag vet inte exakt vad som har ändrats. Det började fungera innan uppdateringen 7.8.2. Jag har dock bytt router, så det kan vara därför, men jag är inte säker.
Bilden överst visar Brave som använder VPN, bilden längst ner visar Firefox, som inte får använda VPN.
https://imgur.com/a/3JGgnhl
Jag är i kontakt med ExpressVPN support och de är väl medvetna om detta fel. De ger mig tillgång till en beta-version av appen för att prova ett arbete. Jag rapporterar resultat.
UPPDATERING: Laddade ner en beta (Version 8.0.5beta (0)). Inga förändringar. Supportteknik hamnade hos ingenjörerna och gav ingen ETA för en fix. Hon sa att de arbetade på det.
Ja, efter att ha klickat på “Öppna systeminställningar”-knappen kl 1:16 poppar inget upp för att be mig installera tillägget. Det är där problemet är.
Det suger. Finns det någon äldre version av appen som kan fungera? Jag frågade kundservicen och jag tror inte att fixen kommer snart.