Jag läste några trådar i denna subreddit tidigare och det fick mig att tänka på att jag inte hade jämfört hastigheten för nedladdning och uppladdning, med och utan VPN. Jag har använt Windscribe i flera år och jag tycker att det är nästan osynligt för mig. Hur som helst gjorde jag ett (icke-vetenskapligt) test och nedan är resultaten.
Jag tog ett basläge, bara med den direkta anslutningen till min ISP, dvs ingen Windscribe. Jag använde två hastighetstestssidor. Resultaten för detta var liknande.
När jag använde VPN, på ytan, visar resultaten att olika testplatser ger olika resultat, när man är ansluten till samma VPN-server. Ibland var variationen ganska stor.
Det kan mycket väl vara smärtsamt uppenbart och förväntat för många av er, men det var inte något jag tänkt på förut.
Så jag antar att jag alltid borde använda AU-servrar, såvida jag inte försöker streama något från USA/UK.
Hastigheten du får beror på många saker, men främst, bortom din råbandbredd:
Enheten du kör VPN-klienten på (hur mycket kraft den har för kryptering/avkryptering)
Konfigurationen för din klient (vilken protokoll, plats, port, etc.)
Din ISP och hur den manipulerar dina data
Jag föredrar att använda själva WireGuard-klienten (istället för att förlita mig på Windscribe för att hålla modulerna uppdaterade) och generera mina konfigurationer på windscribe.com/getconfig/wireguard
WireGuard har den bästa prestandan på alla enheter, dock är IKEv2 också väldigt bra på en modern x86-Desktop/laptop CPU.
Vanligtvis kan kravet på UK- och US-servrar försvinna i mängden, plus att mycket innehåll är geografiskt blockerat i dessa områden, välj helt enkelt den server som har bäst hastighet vid den tidpunkten.
Av nyfikenhet, vilken anslutningsprotokoll använder du? I UK verkar standarden vara IKEv2, men om du manuellt byter till Wireguard kan hastigheterna förbättras ännu mer, så det kan vara värt ett försök.
Jag är baserad i UK och får i genomsnitt mellan 55-65 Mbps på UK-servrar (5-10 ms ping), och 20-50 Mbps på AU-servrar (250-280 ms ping - oftast använder Perth- eller Sydney-servrar, eftersom de tenderar att prestera bäst).
Kan du göra testet med VPN men använda ett annat DNS än Windscribes?
För mig rapporterar det högre hastigheter och bättre svarstid när jag inte använder deras DNS.
Tyvärr tvingar klienten verkligen deras DNS, så du måste hoppa över många hinder för att göra det, men om du är villig att prova, här är hur:
Jag är inte 100% säker på vad du hänvisar till, men jag antar att det är inställningen under fliken Anslutningar i Preferenser. Den är för närvarande inställd på Automatisk för både Anslutningsläge och API-upplösning. Dropdown-menyn för Anslutningsläge (när man väljer manuellt) innehåller följande alternativ:
IKEv2
UDP
TCP
Stealth
WStunnel
DNS medan den är frånkopplad är inställt på: OpenDNS.
Detta börjar bli utanför min kompetens. På senare tid har jag bara använt de bästa platsservrarna och de flesta saker har fungerat bra. Jag måste fortfarande byta till UK-servrar när jag använder Gmail, Twitter, Discord, annars riskerar de att flagga ett potentiellt inloggningsplatsavvikelser och vill att jag SMS-verifierar, vilket jag inte kan eftersom jag använde en online sms-verifieringstjänst, så jag har hamnat i en liten knipa för det.
Att hålla sig så nära din plats som möjligt är alltid en bra strategi, om servrarna kan hantera det. Latens är lika viktigt, ibland till och med viktigare, än råbandbredd