Mina föräldrar vände sig till mig för hjälp att välja en router för deras nya fiberinternet som de ska få, och ärligt talat blir min kunskap om internet föråldrad.
De tittar på den här routern, är den kompatibel med fiber? Kommer den att kunna leverera rätt hastigheter med fiber?
Generellt sett kommer din ISP att dra deras fiber in i en ONT (som de vanligtvis tillhandahåller), och sedan kopplar du en router till den för att tillhandahålla internet till ditt hus. En router kopplas till en ONT precis som den gör till ett kabelmodem. ibland ger leverantörerna en enhet som fungerar som både ONT och router.
Även om de erbjuder dig en router mot en månatlig avgift, sparar du oftast pengar i längden och får mer kontroll över ditt nätverk genom att köpa din egen.
Styrkan på wifi du behöver beror på byggnadens storlek, vad väggarna är gjorda av, och hur mycket störningar det finns från grannars wifi-nätverk.
För recensioner av konsumentroutrar samt artiklar om grunderna i heminternet rekommenderar jag sidan https://dongknows.com/ (ja, det är hans namn).
Det finns även r/HomeNetworking/, men många av dem köper “prosumer”-utrustning eller gör sina egna routrar av gamla datorer.
Till råga på allt, efter att ha gjort min egen forskning för att hjälpa mina föräldrar att välja en router, valde jag en mellanklass Asus-router.