Söker svar på några grundläggande frågor

Kan någon vänligen hjälpa till med svar på följande (och snälla ELI5).

Jag har NordVPN i systemfältet, samt browser-tillägget i Chrome. Anledningen är att jag för ett tag sedan läste något som sa att med NordVPN, fungerar split tunneling på domännivå bara med browser-tillägget. Mina frågor är:

1. Behöver jag vara ‘ansluten’ till en VPN-server från både systemfältet och browser-tillägget för att min hela laptop ska vara VPN-skyddad?
  2. Är det endast browsern som är ansluten till VPN när jag använder tillägget, eller är det systemomfattande?
  3. När jag bara är ansluten via systemfältet, fungerar split tunneling i browsern alls?
  4. Om båda är anslutna (browser-tillägget och systemfältet), finns det några konsekvenser eller buggar?
  5. Varför är OTT så oförutsägbart? Med split tunneling aktiverat i browser-tillägget, fungerar det ibland, ibland inte; och jag vet inte vad som gör att det fungerar.

Tack på förhand för er tid.

1. Installerad app på enheten täcker hela systemet om inte split-tunnel är aktiverat

2. Browser-tillägget täcker bara browsern.

3. Beror på om du har tunnel för browsern aktiverad eller inte.

4. Du kan få långsammare hastigheter.

5. Vad är OTT?

Skrivbordsappen och tillägget fungerar oberoende av varandra med Nord. Det finns ingen koppling mellan de två. Det är nog det du missar.
Skrivbordsappen kan bara dela upp mellan appar. Tillägget kan bara dela upp mellan domäner. Skrivbordsappen fungerar på systemnivå, alltså alla appar. Tillägget fungerar endast i webbläsaren där det är installerat. Du kan använda båda eller bara en av dem, beroende på vad du vill göra. Om du använder båda går trafiken i webbläsaren via VPN två gånger, en via tillägget och en via skrivbordsappen, vilket troligen saktar ner hastigheten, om du inte utesluter webbläsaren från skrivbordsappen, då går det bara via tillägget.

ISP:erna älskar att använda termen OTT (Over The Top) för streamingtjänster, och betona att trafiken går genom deras infrastruktur, för att försöka ta betalt för trafiken även för streamingtjänster, trots att kunderna redan betalar.

Sorry, jag är fortfarande inte tydlig. Anta att min installerade app (systemfältet) är på (dvs ansluten till VPN). Nu, för att aktivera split tunneling, måste jag också ansluta till VPN via tillägget? Eller aktiveras split tunneling (om jag har det aktiverat i browser-tillägget) automatiskt när jag ansluter via den installerade appen?

Dessutom, betyder det att så fort jag aktiverar split tunneling, är inte systemfält-appen ansluten till VPN längre, även om den tydligt säger att den är ‘ansluten’ när du hovrar över den?

Ärligt talat, är det här generellt så förvirrande, eller är det bara jag?

Låt mig försöka något annat sätt att förstå. Här är en bild med 4 scenarier. I vilket scenario kan jag
A. använda split tunneling?
B. Använda VPN över hela systemet?
C. Om möjligt, använda båda samtidigt?

Tack så mycket för ditt specifika och klara svar. Mycket tacksam.

Det enda problemet är att när båda är på (webbläsaren exkluderad i appen, och specifika domäner som Netflix exkluderade i tillägget), så fungerar inte Netflix i webbläsaren alls. Det ger inte ens ett regionalt fel, det bara laddas inte.

Dessutom, om min laptop går i viloläge, måste jag stänga av och slå på Nord i både webbläsare och appen när jag vaknar, annars fungerar inte internet. Ibland, sällan, gör det det, men oftast måste jag återställa Nord.

Finns det ett skäl till varför de fungerar oberoende av varandra? Fungerar andra VPN:er likadant?

Jag är betalande användare.

Hej, ditt inlägg togs bort automatiskt eftersom ditt konto inte uppfyller våra karmastandarder. Konton måste ha minst 100 sammanlagda karma för att publicera i denna subreddit. Regeln är till för att förbättra kvaliteten på inläggen och minska missbruk från trollkonton.

Jag är en bot, och denna åtgärd utfördes automatiskt. Kontakta moderatorerna för denna subreddit om du har några frågor eller bekymmer.

Om du använder NordVPN-appen (den i systemfältet) behöver du inte använda browser-tillägget. Faktum är att ha båda aktiva kommer sannolikt att skapa konflikter.

Med appen igång och split tunneling aktiverat är du fortfarande ansluten till VPN, men endast de appar du uteslutit klarar sig förbi och använder din vanliga internetanslutning.

Om du istället vill utesluta specifika webbplatser istället för hela appar, är browser-tilläggets split tunneling vägen att gå.