Är det möjligt att konfigurera en VPN-klient (föredrar OpenVPN) i Siemens PLC-programvaran?
Jag behöver konfigurera en VPN-klient för en Siemens PLC för att kunna komma åt den på distans, jag kan inte hitta någon information om det är möjligt att konfigurera en VPN-klient i PLC-programmet. Jag har sett folk koppla PLC till externa VPN-routrar, men det är en dyr lösning. Om jag måste använda en extern enhet skulle jag bara använda en WAGO PFC200 eftersom den är billigare än en VPN-router och den stöder OpenVPN. Men just nu letar jag efter en mjukvarulösning i Siemens PLC om det är möjligt.
Nej, du kan inte köra VPN-programvara på själva PLC:n. I Siemens-världen gör PLC:n bara en sak, och det gör den bra: hantera din process. När det gäller ditt problem beror det helt på din situation. Vilka garantier behöver du och vilka tjänster vill du tillhandahålla?
Du kommer att behöva köpa ett CP för det, så vitt jag vet för S7-1200 och S7-1500. CP-1243 och CP-1543 ger dig möjligheten att etablera en VPN-anslutning. Men som du kommer att upptäcka är det en dyrare lösning än en extern router med VPN-funktioner. Om routern kan installeras i en kontorsmiljö kan du också överväga en Routerboard från MikroTik. De är mycket kapabla och billiga och kan göra i stort sett allt du vill.
PLC:erna är alla kopplade till fabrikens nätverk. Jag installerade en dedikerad PC-programmeringsstation som också är på nätverket. PC:n har en VNC-serverlicens, och vilken PC som helst på nätverket kan installera en gratis klient för att fjärransluta till programmeringsstationen. Jag VPN-ansluter till fabriksnätverket med min laptop, öppnar VNC-klientprogramvaran, väljer programmeringsstationen för att ansluta till, och sedan kopplar jag till PLC:n. Detta minskar antalet PLC-programvarulicenser som vår fabrik behöver ha.
Min lösning för detta är en relativt billig MikroTik-router (antingen RB951 eller hAP som kopplas till VPN-servern på kontoret). Som bonus kan du använda wifi för att övervaka/programmera PLC:n (praktiskt när linjen är lång).
Det dåliga är- gör detta endast om din tid är billig (eller om du känner någon som har gjort det förut). Min var det när jag började med detta, men jag skulle nog inte göra det igen - den initiala inställningen tog mig minst två dagar.
Den tjänst jag behöver tillhandahålla är fjärråtkomst, jag har redan en VPN-server och använder en WAGO PFC200 som gateway-klient. Så jag tror att jag bara kommer att fortsätta använda detta eftersom WAGO PFC100 (också med OpenVPN-stöd) bara kostar cirka $400 och de flesta dedikerade VPN-routrar kostar mer än så. Tack också för att du bekräftade för mig att Siemens PLC:er bara gör en sak, det var svaret jag letade efter