Skulle jag behöva en extra VPN när jag tittar på Jellyfin på min TV?

Tänk på detta potentiella scenario, som inte är verkligt, bara för teknisk nyfikenhet:

Om jag ägde en seedbox från ultra.cc med en Jellyfin-server på den som jag ville koppla till min TV, skulle jag behöva använda en extra VPN mellan de två?

Om inte, varför?

Jag förstår att det tillsätter ett säkerhetslager, men jag ser väldigt dålig prestanda med en VPN, särskilt en lördagskväll.

Boxen använder bara privata trackers.

Tack på förhand!

Du behöver inte en VPN mellan din seedbox och klienten (din TV). Seedboxes är inte olagliga. Fördelen med en VPN när du torrentar är att din IP exponeras för alla i swarmen när du seedar, vilket är den olagliga delen om det är upphovsrättsskyddat. Allt detta sköts av din seedbox. Din enhet har inget att göra med det.

Beroende på var seedboxen är placerad (om den är baserad i USA) kan du dra nytta av en VPN/proxy på seedboxen för att förhindra att dess IP exponeras för swarmen, men eftersom du bara använder privata trackers behöver du sannolikt inte det alls.

Det finns inget behov av en VPN på din enhet som strömmar från Jellyfin.

Du behöver inte en VPN såvitt jag vet, men om din ISP kan se det som torrenting, kan du använda en. Vilken VPN använder du?

Om du har en seed box behöver du ingen VPN, stäng av den och njut.

De flesta seedbox-företag har lärt sin läxa, de är inte baserade i USA eftersom de är underkastade 14-öga-lagarna och kan stängas ner och flyttas. Seedboxes är inte i sig olagliga, de är bara servrar. Men torrents, till exempel i Australien, laddar 99% av folk material som är upphovsrättsskyddat och kan också få sin internetanslutning avkopplad enligt ‘3-strikes-regeln’ från de flesta stora ISP:er. Så ja, alla som torrenter i Australien, BEHÖVER en VPN.

Jag använder PrivateInternetAccess och jag fortsätter att titta på buffring även i 1080p… :frowning:

I Australien kan din ISP koppla bort dig om du inte använder en VPN.

Jag hade problem med hastigheten med PIA, har du testat kanske Proton eller Nord?

Jag skulle se om du kan ‘split tunnel’ med VPN:en, så att du kan njuta av ‘appen’ Jellyfin men att din faktiska torrent ‘jakt’ är skyddad. Kom ihåg att beroende på ditt innehåll kanske din seedbox som kör Jellyfin-appen inte kan hänga med, de har lågpresterande CPU:er och GPU:er så transcoding kan vara en del av problemet till varför du ser ‘buffring’ tecken.

Inte än, jag har inte använt VPN:er länge, men jag ska se till att prova! Tack!

Ett exempel är om du försöker spela upp en 80GB 2160p HDR10+ fil, ge upp nu, det kommer inte att fungera med seedboxens GPU och CPU.

PM och jag kanske kan hjälpa till.

Lyckligtvis kan min TV spela dessa filer utan att boxen transcoderar dem.

Hur som helst har jag nu ställt in RPi för att använda rclone från boxen till dess externa hårddisk och min TV ansluter till en Jellyfin-server på RPi. RPi har ett VPN installerat vid start och pratar bara med boxen via VPN och kommunicerar med TV:n på mitt lokala nätverk. Rclone synkroniserar på natten så det stör ingen. Funkar för mig :+1:

Tack för erbjudandet, jag har bestämt mig för att skaffa en extern hårddisk och omvandla en Raspberry Pi till server så att jag kan ha ett VPN framför den och sedan streama direkt i det lokala nätverket.

Trevligt, inte alla TV-apparater är skapade lika eftersom de billiga inte betalar licensavgifterna för Atmos, DST, annan Dolby-teknik…så för de TV-apparaterna skulle Jellyfin-appen säga till Jellyfin att den måste transcoda antingen ljudet ELLER ljud och video