Skräpshastigheter i Texas

Så nyligen har jag haft problem med ProtonVPN-hastigheter. Idag har jag laddat ner några filer från min molnlagring till min knaggliga 8-år gamla ASUS och det var förfärligt. Gjorde ett hastighetstest och det bekräftade att anslutningen var jäkligt långsam.

Jag var ansluten till Texas #6 P (jag befinner mig i centrala Texas), så jag bestämde mig för att gå över till Dell G7 jag köpte förra året och köra några hastighetstester för att jämföra. Samma wifi-nätverk för båda, men Dell var av någon anledning ansluten till en Georgia-server (Jag har inte WiFi inställt på att ansluta automatiskt så Proton misslyckas ofta att ansluta några gånger medan jag kopplar in till routern, råkade bara inte att växla tillbaka till en Texas-server den här gången). Körde ett hastighetstest och det var över 10x snabbare än Texas #6. Testade några till, Texas #5, #6, #7, alla skräp. Georgia-servrar är 10-15x snabbare trots att de generellt har högre belastning.

Texas #12 var undantaget. Den snabbaste av alla. Den var också under den tyngsta belastningen.

Tänkte jag skulle visa detta eftersom jag ser att andra också har problem med hastigheten. Ignorera belastningsprocent och betalda vs gratis servrar och testa bara anslutningen tills du hittar en bra. Det verkar som att många av dem är antingen trasiga eller felrapporterar belastningsprocent.

Jag bör påpeka att efter att ha testat Texas #6, bytte till Texas #7 och testade, när jag gick tillbaka till appen visades Texas #6 som 100% belastad trots att den låg på ~40-46% i över en timme på min ASUS och under de få minuter jag var på Dell. Gick direkt tillbaka till min ASUS och den låg fortfarande i 40-orna. Tittade precis efter att ha skrivit detta och den är nere på 36% på ASUS, samma på Dell.

Konstigt nog visade Texas #12 100% belastning på Dell, vilket är den server den var ansluten till, så jag körde om hastighetstestet och det var ännu snabbare än förut. 20x snabbare än Texas #6.

Skumt skit.

I Texas och har haft problem - och det spelar ingen roll vilken server som används. Jag tröttnar på att betala vad jag tycker är ett premiumpris för VPN och e-post jämfört med andra tjänster. Mitt val är att hålla fast vid dem, istället för att ge sig av någon annanstans, men anslutningshastigheter är viktiga för mig.

Jag trodde jag var den enda. Ska testa Utah-servrarna. Tack!