Finns det något bra skäl att köra I2P över en VPN? Låt oss säga att du har en maskin dedikerad för det syftet och du bryr dig inte om att världen ser att du kör I2P-trafik. Finns det någon fördel, säkerhetsmässigt eller annat, med att göra det över en VPN?
Om I2P är förbjudet i ditt land eller om din ISP stänger de portar du behöver
Jag tror att användning av en tredjeparts VPN med Tor eller I2P skulle minska din anonymitet. Även om meddelandena är krypterade, vet din ISP vem du kommunicerar med. VPN är en andra möjlig observatör genom vilken alla meddelanden passerar. Om VPN är på andra sidan av en Tor-utgång eller en I2P-utgång som false.i2p är det ännu värre eftersom proxyn sannolikt känner till din identitet och du gör dig själv oidentifierbar genom att skicka allt via VPN.
Som andra har nämnt kan VPN vara användbart om din ISP blockerar tillgång till I2P-servrar. En annan oklar användningsfall skulle vara att använda en VPN (köpt anonymt) efter en exitproxy för att anonymt utnyttja geolokaliseringsfunktionen hos vissa VPN-tjänster. Tor kan också göra detta om du råkar hitta en server i önskad region. Tor kan också användas för att bypassa ISP-restriktioner. Om du driver ett VPN som en del av ditt personliga nätverk kan det finnas ett användningsfall som involverar att använda Tor som proxy (möjligen med någon form av ytterligare tunneling för udp) för att sedan ansluta till ditt VPN.
Om en av servrarna på ditt VPN tillhandahåller innehåll till I2P, skulle det innebära en koppling mellan VPN och I2P eftersom du använder VPN för att få administrativ åtkomst till servern.
Visst, jag håller med om att en VPN borde vara till hjälp i dessa fall. Men finns det något annat skäl att använda en?
Inte egentligen och det finns tydlig dokumentation om de potentiella riskerna med felkonfiguration när det gäller VPN och Tor. Jag har inte tittat så mycket på de tekniska skillnaderna mellan Tor och I2P men jag misstänker att samma risker gäller.
Nästan, men du skulle behöva göra en lång rad av väldigt dumma saker för att bli avslöjad med en VPN och I2P.
Det kan sägas för att köra en VPN med Tor också. Det verkar vara felkonfigurationen som är den största risken. Återigen, jag är inte så säker på I2P. Jag känner bara till I2P eftersom Monero planerade att använda det vid ett tillfälle. Jag är inte säker på att de någonsin gjorde det eftersom jag förlorade intresset.