Jag byggde precis min nya PC och jag behöver veta om jag behöver installera en antivirusprogramvara för att skydda mig online. Jag har begränsat mina alternativ till tre olika antivirus: Kaspersky, Webroot, och Windows Defender (att behålla det installerat på Windows 10). Kan någon rekommendera vilken programvara de rekommenderar att jag antingen köper eller behåller?
EDIT: Jag antar att Internet Security-programvara skulle vara mer korrekt än Antivirus.
Enligt dessa tester är Bitdefender bäst och BullGuard är tätt följande. Du bör kolla prestandasektionen för leverantörerna i den första länken för att se hur de sliter på systemet.
Jag tycker att deras priser också är relevanta. Jag tror inte man kan göra fel med Bitdefender, Kaspersky och BullGuard. För några dagar sedan köpte jag Bitdefender som var billigast i min marknad, sedan såg jag Emsisoft (som också är en bra lösning) delas ut här. Nu använder jag båda. Utan McAfee slutligen. Den där skyddar dig inte och sliter mer på systemet än någon av lösningarna. McAfee sliter mycket mer än Bitdefender och Emsisoft tillsammans.
Jag har använt kaspersky och bitdefender i många år. Nyligen bytte jag till kaspersky på grund av renare gränssnitt. Båda får fantastiska recensioner från alla recensionssidor jag känner till, så det är ett annat skäl till mitt beslut. Jag kan inte säga något om Webroot, men W10s standardförsvar är, enligt min åsikt, undermåligt.
Jag skulle stanna kvar med WD; den ger ungefär samma resultat som tredjepartsprodukter i laboratorietester. Även om varken Webroot eller Kaspersky skulle vara mitt första val av betalprodukt, skulle jag välja Kaspersky eftersom jag sett ett oroande antal omnämnanden de senaste månaderna om att Webroot inte blockerar saker eller påverkar prestandan negativt. Om du bestämmer dig för att gå med Kaspersky, var medveten om detta:https://blog.vpn.ac/disable-https-scanning.html
Bara utifrån min erfarenhet med Kaspersky. Jag använde det med min senaste byggnad och det fungerade bra för mig (det kan ha ändrats sedan dess). Jag tänker bara behålla Windows Defender den här gången.
Skulle du rekommendera något anti-malware för att följa med WD, eller räcker det med WD? Jag menar, jag är ganska konsekvent med att inte ladda ner slumpmässigt från internet.
Jag har haft saker genom Windows Defender. Jag är inte bekväm med det ensam… åtminstone inte på ett system jag leker mycket med. Men jag har hört att det har blivit ‘mycket bättre’.
Min erfarenhet med Kaspersky är ny. Jag är förundrad över hur allt är implementerat på ett sätt som tillåter Kaspersky att spionera på allt du gör.
Jag förstår varför de behövde flytta sitt kontor till Schweiz för att slippa alla prata om att Putin tvingar dem att spionera på dig. Men ärligt talat, jag tror inte att något företag inte spionerar på all min data, om det inte finns starka juridiska åtgärder mot det, eller ännu bättre — om själva designen/implementeringen helt enkelt inte tillåter det.
Jag har ställt in undantag till mappar i ESET:s mjukvara och haft det att fungera genom uppdateringar i åratal. Jag är inte säker på vilken typ av problem du har, men du bör kontakta deras support för att se vad som pågår.
Jag har använt ESET. Jag har ärligt talat inte haft problem som detta med det. Min största invändning är att när du hittar en infektion gör UI det riktigt jävla svårt att förstå vad de har hittat, var, och få information om det.
Jag provar Bitdefender och Kaspersky. Ärligt talat vet jag inte om någon av dem gör mycket annorlunda när det gäller upptäckter, men de presenterar sina programvaror olika. Till exempel är Bitdefenders UI överförenklat, men jag kan se att det är perfekt för din mamma. Kaspersky, å andra sidan, gillar verkligen att spionera på allt du gör. Om de inte bara stjäl all din data (en ganska stor antagelse 2018 oavsett om de flyttat kontoret till Schweiz för att undkomma rykten om att Putin tvingar dem att spionera på dig) så verkar det ganska trevligt. De håller koll på vad ditt barn gör på deras telefon. De håller koll på vad du gör på din telefon. De övervakar alla appar på din dator och låter dig veta när något kan uppdateras, etc. Ä honestly…allt är ganska användbart minus hela integritetsrisken.
ESET är, av någon anledning, det dyraste. Sedan Kaspersky. Sedan Bitdefender.
Med tanke på att alla är högt rankade och det är omöjligt för en lekman att någonsin veta hur ‘effektiv’ deras skydd är…kan man lika gärna spara några kronor och gå med det som har det bättre Black Friday-erbjudandet om ingen har något informativt att tillägga.
Observera att Windows Defender, Kaspersky och liknande är alla anti-malware-produkter (företagen håller bara med “antivirus”-namnet eftersom det är bekant och folk förstår det). Det finns knappt några riktiga virus nuförtiden, så att hantera malware är vad alla antivirusprodukter gör.
Du kommer antagligen få några att säga att du borde köra Malwarebytes eller någon annan lösning utöver din antivirusprodukt, men enligt min åsikt är det helt onödigt.