Ska du skaffa en VPN till din iPhone 15?

Hej, med lanseringen av iPhone 15 ville jag ge er ett litet förhandsmeddelande om säkerheten för dessa enheter. Men detta gäller inte bara iPhone 15 - oavsett om du har en nyare eller äldre modell, samma sak gäller.

Det är viktigt att understryka att Apple-produkter inte är oövervinneliga och är mottagliga för samma typer av hot som Android-telefoner eller Windows-PCs. Även om Apple-produkter länge har hyllats för sin inneboende säkerhet är ingen enhet helt immun mot potentiella hot. Detta inkluderar inte bara skadlig kod utan även riktade phishingförsök, andra typer av bedrägerier, etc.

Det är en vanlig missuppfattning att tro att dessa enheter är oövervinneliga; i verkligheten kan även de dra nytta av ett extra skyddslager. VPN:er kan vara till stor hjälp här, särskilt de som är utrustade med förbättrade säkerhetsfunktioner.

Alternativ som erbjuder annonsblockering eller blockering av skadliga webbplatser kan avsevärt stärka din iPhones försvar och säkerställa en smidig och säker användarupplevelse.

TL;DR – att använda en VPN på iPhone gör dig inte bara mycket säkrare utan ger också olika fördelar. Jag rekommenderar att du kollar in bästa VPN-listan för mer info, men om du vill ha min åsikt – välj Nord (kupong med det bästa erbjudandet från tabellen finns här).***

Varför ska du skaffa en VPN till iPhone?

Det beror mest på dina dagliga behov. Förutom de självklara (förbättrad säkerhet, integritet, anonymitet), här är några vanliga jag kommit på:

• Omgå geoblockerat innehåll: Få tillgång till innehåll som är begränsat i din region genom att virtuellt flytta dig. Detta är särskilt användbart om du vill streama och inte har din laptop till hands. Ganska vanligt när man reser, som jag har upptäckt.
  • Billigare resetilbud: Möjligt att hitta bättre respriser genom att ändra din till synes plats. Många tjänster ( flygbolag, hotell) använder geobaserad prissättning, vilket betyder att användare från ett land sannolikt debiteras en annan avgift än de från ett annat land. Ja, vissa kan använda din kreditkortsinformation för att “placera dig i ett visst område”; oftare använder de helt enkelt din IP.
  • Säkerhet på offentligt Wi-Fi: Håll dig säker på osäkra nätverk som på cafeer, flygplatser eller hotell. Man-in-the-middle-attacker och falska Wi-Fi-hotspots kan bli riktigt illa (tänk på att förlora bankinloggningar eller personnummer).

Och förstås, den redan nämnda integriteten, säkerheten och anonymiteten. En VPN krypterar din trafik, så varken din ISP, regeringen (auktoritära regeringar älskar att snoka runt), eller de webbplatser du besöker vet vad du gör online.

Att välja en VPN:

Återigen, förutom självklara säkerhetsfunktioner och faktorer (inga logggranskningar, förbättrade krypteringsmetoder, etc.), här är ett par att tänka på:

• iOS-kompatibilitet: Se till att VPN:et är anpassat för Apples plattform. Många VPN:er prioriterar fortfarande desktop framför mobil, så dubbelkolla att ditt val av VPN fungerar felfritt på din iPhone.
  • Förbättrade säkerhetsfunktioner: Skydd även på potentiellt osäkra nätverk.
  • Ingen logggranskning: Säkerställ att dina onlineaktiviteter inte lagras eller säljs. Alla kan hävda att de inte lagrar eller samlar in loggar, men att bevisa det är en annan sak. Vanligtvis går VPN:er som vill visa total transparens till tredjepartsgranskare (PWC, Deloitte eller någon av de fyra stora).
  • Vårt nätverk av servrar, WireGuard-protokoll: Detta förbättrar inte bara chansen att koppla till önskad plats (eller till och med en stad), utan minskar också lagg och ökar anslutningshastigheten. Många VPN-anslutningar beror på antalet servrar (de är mindre belastade) + att WireGuard anses vara det snabbaste protokollet.

Slutsats:

Ska du skaffa en VPN till din iPhone? Det korta svaret är ja. Det kommer inte bara göra dig mycket säkrare online, utan ger också några extra förmåner och funktioner som kan spara dig en hel del pengar och förenkla livet.

Om du letar efter en VPN som fungerar med iPhone, var noga med att kolla Reddit’s VPN-jämförelsetabell (det är faktiskt gjort av Reddit-användare; varje bedömning baseras på fakta och siffror, snarare än personliga åsikter).

Och om du vill ha min personliga åsikt, skulle jag först och främst rekommendera Nord (kupong med det bästa erbjudandet hämtat från VPN-jämförelsetabellen). Långtidssbrukare, aldrig haft några problem (iOS, macOS), också den högst rankade VPN:en på tabellen.

Jag skulle låta bli att använda VPN om det inte fördröjde meddelanden. Något som måste fixas på den sida.

Ja, men använd inte NordVPN. Det är bara långsamt och många webbplatser blockerar eller flaggar trafik från NordVPN-servrar. Använder det för närvarande och det är verkligen inte värt pengarna (oavsett hur billigt det är).

Det finns en fjant bland oss…

Vad är det med det här skiten, det är bara någon som försöker spamma sin egen kuponglänk maskerad som ett “informativt” inlägg. Att använda en VPN ökar inte din säkerhet, de flesta iOS-exploater är noll-dagars som utnyttjar brister i iMessage, några är WebKit, ändå; en VPN hjälper inte. Ignorera OP.