Planerar att bygga en hems server och tänkte att jag skulle kunna självhosta en VPN med den, men det är fortfarande ett bra tag kvar innan det blir verklighet. Jag gillar verkligen ProtonMail, mycket bättre än Gmail (spyware). Jag använder inte de flesta av ett VPN:s länder, så det är inget stort bekymmer.
För närvarande har jag SurfShark, men det har varit ganska dåligt på senaste tiden och inget portforwarding / torrentstöd. Min fråga är, vad är de huvudsakliga skillnaderna, för- och nackdelarna med vardera och är det värt att byta till Proton permanent / tillfälligt tills Project server är online?
De har olika syften. Man använder vanligtvis en självhostad VPN för att säkert få tillgång till sina lokala tjänster när man inte är ansluten till sitt hemnätverk, utan att exponera dessa tjänster för den offentliga internet. Man använder en betald VPN för att dölja sin nätverkstrafik från sin ISP eller för att få det att se ut som att man befinner sig någon annanstans för att få tillgång till innehåll från ett annat land eller något liknande.
ProtonVPN - dölja din trafik.
Wireguard VPN - komma åt dina saker någon annanstans.
Medan båda använder virtuell privat nätverk, är slutmålet för varje mycket olika.
De gör olika saker - om du torrentar, skulle jag inte självhosta en VPN eftersom du då kan få brev till din hemadress, vilket nästan förstör syftet. Jag använder personligen Mullvad för att komma runt begränsade nätverk och för torrenting, och jag portforwardar saker som Jellyfin.