Saker vi gör nu för att låsa vår digitala integritet

Jag skulle gärna vilja ha en diskussion om vad folk gör för att låsa sin digitala integritet (bra saker att göra oavsett!)

För det första, inget mer chrome. Byt till firefox eller tor. För det andra, protonmail. Alla nya konton jag skapar gör jag med det. För det tredje, använd signal speciellt för de som behöver prata med andra om att få tag på vissa mediciner. Och till sist proton vpn. Det är gjort av samma personer som gör firefox och har granskats oberoende och visat sig vara säkert (och gratis också :3)

Så, eh… en vanlig på jobbet bad om mitt nummer nyligen. Jag googlade honom och hittade nyhetsartiklar om att han blev arresterad för familjevåld. Bestämde mig för att försöka radera mina uppgifter från alla folkfinder-sajter jag hittade det på via deras borttagningsbegäran. Jag kommer att låta er veta om det lyckades när 72-timmars behandlings tiden är slut.

Det verkar självklart att göra, men det gick inte upp för mig förrän jag stod inför ett “Ojdå!” ögonblick.

PBS Nova gjorde ett riktigt djupgående avsnitt om detta. Hemligheter i dina data, säsong 51 avsnitt 7.

Jag vet inte heller vad slags hjärndöd folk har utvecklat de senaste 4 åren, men sluta posta allt ni tänker göra/just gör på sociala medier, särskilt angående politiska händelser, olagliga aktiviteter (droger etc) och kvinnors hälsovård. “Jag fyller på med p-piller för att dela” kan innebära att du kan dras in i en mordutredning om någon använder det.

Jag vet inte hur jag ska förklara för dig att erkänna att du begår ett brott kan göra dig till ett mål för en regering som vill fängsla sina ideologiska motståndare.

Ärligt talat, om du använder sociala medier nu, kan du lika gärna fortsätta — men rensa bort allt alltför personligt/politiskt du kan, och håll det sedan neutralt och lättsamt. Det är möjligt att att dumpa det plötsligt, nu, väcker en varningsflagga som någon ny mjukvara kommer att titta på om sex månader.

Om du inte kan sanera din historia, ta bort kontot, om du kan. Kanske kan du registrera dig igen om det är det enda sättet att hålla kontakt med familj, eller något liknande. Men du kan skrika ut din högsta protest i din hatt, som man brukade säga, istället för att lämna den i Zuckerbergs vård, etc.

Jag älskar proton mail! Jag använder DuckDuckGo för min sökmotor. Väldigt effektivt och inga problem. Jag stängde ner alla sociala medier för ungefär 9 år sedan så jag behöver inte oroa mig för det. Jag gjorde också ett kreditlås, vilket jag rekommenderar alla att göra om det är möjligt.

Kom ihåg att ditt reddit-konto inte heller är riktigt privat — https://redditmetis.com/

Proton VPN ( https://protonvpn.com/ ) hade en black Friday-rea. Om du använder VPN, se till att kolla efter DNS-läckor! https://www.dnsleaktest.com/

Wikipedia har en VPN-tjänsterankningssida (https://en.wikipedia.org/wiki/VPN_service) samt mer bra info.

1. En VPN gör inte ditt internetanvändande privat.
  2. Användare kan fortfarande spåras genom spårningskakor och enhetsavtryck, även om din IP-adress är dold.
    En VPN kan logga din trafik, även om detta beror på VPN-leverantören.
  3. En VPN gör dig inte immun mot hackare.
  4. En VPN är inte i sig ett medel för gott internetintegritet. Anhörigförtron är helt enkelt flyttad från ISP till VPN-tjänstleverantören.

Koppar med snören?

Jag har inte kunnat få tillgång till något de inte har hackat än.

Microsoft införde nyligen “anslutna upplevelser som analyserar ditt innehåll”.

Microsoft: “Några anslutna upplevelser i Office kommer att använda ditt innehåll för att hjälpa dig skapa, kommunicera och samarbeta mer effektivt. Till exempel, upplevelser som hittar information online om ett ord eller en fras som används i ett dokument”

Jag är inte ett fan av att Microsoft analyserar mina Word- eller Excel-dokument, och om jag använde Outlook skulle jag bli ännu mer missnöjd med att de skannar min e-post.

För att kontrollera din version, gå till Word, Excel, Outlook etc, gå till Alternativ, sedan Hantera inställningar, bläddra ner och kontrollera “Connected Experiences”. Antingen ska kryssrutan vara tom eller så kan du avmarkera den.

Ronan Farrow sa att man ska starta om sina telefoner varje kväll.

Även signal är bra men man måste radera meddelanden som man inte vill att polisen ska se!

Kolla in Electronic Frontier Foundation:s hemsida. Allt är där.

såg dominerande, possessiv, bländande, vederhäftig, gripande, vin, zonkad, tandborste, baka

Detta inlägg raderades massivt och anonymiserades med Redact