"Resolving host" + 8-10 sekunders fördröjning för alla http-förfrågningar när VPN är aktivt

Behöver verkligen hjälp med att förstå DNS-mekanismen som kan vara i spel här.

Kort sagt är den stora gåtan detta: om min VPN till kontoret är avstängd är allt perfekt när det gäller mina nedladdningshastigheter–nära omedelbart på min 400 mb/sec Spectrum-anslutning.

Men, om jag har VPN från jobbet aktiverat (och är inte ens RDP-ansluten till min jobbdator eller något annat), då får jag en fördröjning på 8-10 sekunder på allt jag begär från webben på min lokala PC, om det är begripligt.

Så VPN är på men jag är inte inloggad på något. Den är bara aktiverad.

Sen går jag till min webbläsare (vad som helst, spelar ingen roll) och navigerar till en webbplats.

Jag får 8-10 sekunders fördröjning för nästan varje förfrågan och i det nedre vänstra hörnet av alla Chromium-baserade webbläsare (Chrome, den nya Edge) ser jag “resolving host” under den tiden. Om det är Firefox verkar det säga något annat men jag får fortfarande fördröjningen.

Vad kan hända här?

Jag är inte säker på vilka möjligheter det finns till varför min PCs webbläsare skulle försöka använda VPN (uppenbarligen) för att lösa http bara för att VPN är på och sedan, tydligen, går ut på webben som vanligt, bara 8 sekunder senare.

Jag använder offentliga DNS (just nu Googles, konfigurerad både i PC:ns nätverksadapter och i routerns inställningar).

För att spara tid för felsökning har detta pågått sedan mitt förra år och jag har sedan dess bytt ut nästan hela “leveranskedjan” om man så vill, inklusive:

• PC - nu på CyberPowerPC
  • OS - Windows 10 PRO är det nuvarande operativsystemet
  • router
  • kablar
  • ominstallerat OS 2 gånger, även på ny PC
  • avinstallerat Chrome inklusive att ha stängt av all synkronisering (trodde att det bara var ett Chrome-problem för ett tag sedan)

Det här händer också bara med min PC. Min fru har en PC som är hårdansluten till samma router och den lider inte av detta–inte heller några av de andra 8 eller så enheter på vårt nätverk (en annan PC och flera mobiler/tablets på wifi, TVs etc.)

Är inte säker på vad mer ni skulle vilja veta.

Mitt IT-team på jobbet är förbryllade av detta, så jag söker efter all hjälp eller förslag jag kan få.

Tack på förhand. Skulle vilja bli av med detta problem efter att ha försökt i nästan ett år!

Här är en översikt av min grundläggande setup.

CyberPowerPC till Nighthawk-modem, sedan ut på webben och/eller VPN

Öppna PowerShell som administratör och skriv

Disable-netadapterrsc -namn Wi-Fi

Din VPN-programvara, när den är ansluten, bör skapa en virtuell adapter. Den kommer sedan att tilldela rätt IP-adress, gateway & DNS-servrar IP.

Om du öppnar kommandoprompten och skriver ipconfig /all bör du se dessa inställningar.

Det gör att du kan köra nslookup och fråga DNS-servrarna som används för VPN-anslutningen och jämföra latenserna. Så…

nslookup www.mysite.com ip_adress_för_vpn_dns_server

jämfört med

nslookup www.mysite.com ip_adress_för_min_vanliga_nätverks_dns_server