Rekommenderade VPN:er

Hej allihopa. Jag är ofta ute till havs i jakt på ovanlig utländsk sten, och jag lärde mig precis att UCLA är ganska hårda mot torrenting. Vilka VPN:er använder ni för att undvika potentiella problem?

Jag har inga VPN:er att rekommendera, men ett ord av försiktighet (från någon som gick igenom CCNA-utbildning en gång och brukade vara del av ett team som hanterade ett globala WAN).

En VPN bör (“borde”) kryptera trafiken från din dator till concentratorn (på VPN-värden), och det kommer att maskera vad trafiken specifikt är från UCLA:s perspektiv. Men det kommer inte att maskera volymen av trafiken du skickar (och i själva verket kommer det att öka den något, eftersom VPN är en ytterligare overhead för överföringen). Om du ska ha mycket aktivitet kan det bli upptäckt och någon kan börja undersöka eller helt enkelt stänga av din tillgång till den koncentratorn. Problemet med torrenting är ofta att det finns en uppladdningskomponent tillsammans med nedladdningen; det är generellt svårare att maskera så mycket utgående trafik, och om din torrentklient kräver att du delar/Relay för att få tillgång, kommer du i princip att vifta med en flagga för alla som råkar titta på loggarna.

Det är också fullt möjligt att UCLA har regler för att blockera vissa (eller alla) kända VPN-koncentratorer som används för… låt oss säga “mindre legitima skäl”. Innan du betalar för något vill du förmodligen testa det för att se att det fungerar från campusnätverket.

Opera är inte det bästa (dess moderbolag är kinesiskt) men dess webbläsare har en gratis VPN. För torrentingändamål bör det fungera om du behöver en gratis VPN.

Tack för den bra informationen. Med andra ord, det verkar som att jag bör undvika att seeda där jag kan va? På så sätt blir min utgående trafik mindre märkbar?

Att seeda är sannolikt att göra dig mer märkbärgad, ja. En stor mängd trafik via en specifik oväntad värd kan väcka misstankar, men utgående trafik är tillräckligt ovanlig för att vara mer uppenbar.

(För tydlighet, jag säger inte att du ska göra eller inte göra något av detta. Det finns legitima skäl att använda torrents, och det finns artister och kreatörer som öppet delar sitt innehåll på detta sätt. Men ur ett nätverksförvaltningsperspektiv är de väldigt ifrågasatta och, historiskt, har de varit mer sannolika att användas för olaglig eller quasi-legal aktivitet än för legitima skäl.)