Regionlåst från Australien: Gåva till en vän borde vara enkelt

2022 har vi vänner på vår Xbox från hela världen. Jag har vänner från nästan varje kontinent och olika länder och spelar spel med dem. Vi har massor av roligt och har byggt vänskapsband under åren.

Nyligen skaffade jag vänner i USA och köpte ett tillägg till Elder Scrolls Online och 3 månaders Xbox Live Gold som gåva till dem. De har haft det tufft, och jag tyckte det skulle vara trevligt att göra så. Jag kunde lätt spendera mina pengar i butiken och fick inget varningsmeddelande om att det inte kunde ges bort - Ingen Konsumentvarning.

När jag frågade min vän om han hade fått det fungerade inte koderna - De var regionlåsta. Jag ringde Xbox Kundtjänst och satt i telefon i tre timmar och förklarade att jag inte ville ha en återbetalning, jag ville ge min vän en gåva. Min första samtal support sa att jag skulle köpa det i den amerikanska Microsoft-butiken. När det inte fungerade ringde jag igen. Under andra samtalet upprepade de att det var regionlåst och frågade om jag ville ha en återbetalning… Sedan försökte de att avfärda mig till teknisk support… De förstod inte att jag ville skicka en gåva och gav mig ett rakt svar. Microsoft Support borde verkligen hjälpa till eller erbjuda något mer än en återbetalning - om det kan låsas, kan det inte låsas upp och supporten hjälper till med det? Om inte, gör det tydligt för konsumenten som ringer att de är låsta i sin egen region för alltid och inte kan ge bort till andra länder. Den samtal skulle ha tagit 10 minuter om jag hade fått veta det.

Mitt rop till Microsoft är: Gör det enkelt att ge bort till vänner mellan länder ELLER gör det tydligt att du inte kan ge bort internationellt och förbjud gåvor till konton utanför ditt land. Jag förstår inte varför det är så svårt – om en plattform som Steam tillåter att ge bort till folk i andra länder, varför är Xbox efter? Det är också allt digitalt, så det är inte som förr i tiden när du behövde skicka spelet med posten…

Om det inte går att köpa, gör åtminstone så att köparen (som jag) tydligt får veta att deras pengar inte ger något. Enligt den australiska konsumentlagen måste du tydligt informera konsumenten ( mig) om vad jag köper. Och i detta fall var det en gåva som jag inte skulle veta inte fungerar om jag inte frågade.

Jag är verkligen upprörd över detta eftersom min vän kommer att få slut på Xbox Live Gold om några dagar och kommer att kunna spela multiplayer-spel, och jag kan inte ge honom 3 månader eftersom jag är från Australien… Och jag är ännu mer upprörd att folk kringgår detta med VPN:er som inte alla har.

Detta är ett stort problem som jag är säker på har gjort Microsoft miljonbelopp i intäkter men aldrig åtgärdats. Vänligen lös detta problem.

P.S. Detta är inte ett utbrott - detta är ett mycket viktigt rop som påverkar människor världen över. Jag delar bara min historia som en del av detta rop.

Berätta för din vän att ladda ner X-VPN från App Store på sin mobila enhet och aktivera gratis provperiod (som inte erbjuds på webbplatsen), och sedan kan han använda det för att ladda ner dina koder.

Om du litar på dig med sitt konto, kan du bara logga in och lösa in koderna själv. Sedan kan han ladda ner dem på sin konsol.

Jag hoppas du får det att fungera, men MS säger faktiskt till dig när du väljer att ge bort att det är regionlåst.

ja, de borde tydligt märka spel/grejer som är regionlåsta, som Steam.

Men för närvarande är alla regionlåsta i Xbox/Microsoft Store. Kanske tycker de att det inte är viktigt att märka dem som regionlåsta. Eftersom allting är regionlåst.

Trots att licenserna i sig är regionneutrala. Till exempel, du kan köpa Gamepass/spel från region A, och sedan byta konto till region B, och det kommer fortfarande att fungera bra. Så i din väns fall, måste de byta till regionen AU för att lösa in dina gåvor (kanske krävs en AU VPN). Sedan kan de byta tillbaka till US-region.

Trots att Microsoft har “världsvida region” presentkort/koder som kan köpas via tredjepartswebbplatser.

-–

Det enklaste sättet att ge till personer i USA är att köpa ett Xbox digitalt presentkort från Amazon US och skicka dem koden via e-post.

Tack, jag ska prova dessa saker. När jag köpte det var jag inte varnad om att det var regionlåst. Jag tittade på villkoren och såg det inte där (gällande Xbox Gold). De andra sakerna visste jag inte att det var en så stor fråga.

Regionbegränsningarna för gåvor är mycket tydligt förklarade (webbutik visas, men samma meddelande finns på butikssidan på konsolen) när du väljer att köpa som gåva, innan du bekräftar köpet.

OP har ingen att skylla förutom sig själv.