RDP-anslutningen försvinner varje gång jag loggar in på VPN

Har en huvudlös Linux Mint-maskin med senaste versionen som jag fjärrstyr via Windows Remote Desktop-appen. Varje gång jag loggar in på NordVPN förlorar jag RDP-anslutningen. Hur kan jag fixa detta så att jag kan fortsätta RDP:a med VPN aktiverat?

Jag använder Mullvad, så jag vet inte vilka Nord-alternativen är, eller om det finns ett motsvarande. Det finns ett alternativ i Mullvad för att tillåta delad nätverksdelning (min NAS och RDP fungerar med detta). Det andra alternativet, om det finns, är en split tunneling, i någon form.

Jag antar att jag är ansluten i motsatt ordning mot dig. Min Mullvad VPN startar automatiskt vid uppstart. Jag behöver hoppa över det för att ansluta till mitt arbets-VPN. Så när jag startar arbets-VPN:et, lägger jag till en bypass-kommando i början.

Istället för sudo openfortivpn…, är startkommandot mullvad-exclude sudo openfortivpn…

Du måste ta reda på om det finns motsvarande, och om något av dessa passar dig, men det är mitt flöde.

Redigering: Det verkar som Nord inte stöder split tunneling för Linux.
NordVPN split tunneling är för närvarande tillgängligt på Windows 7 och 8.1, Windows 10 och 11, Android, och Android TV

Jag tror att det är därför jag inte valde dem. Det verkar som konsensus är att hantera detta med vitlistning.

Tack. Det verkar som att NordVPN har en inställning för att känna igen det lokala nätverket utan att behöva vitlista någon subnet.

Det här är det bästa svaret! Det fungerar jättebra. Tack så mycket!!