Jag har en headless Linux Mint-maskin, senaste versionen, som jag använder för att ansluta till på distans från samma nätverk, via Windows Remote Desktop-appen. Varje gång jag loggar in på NordVPN förlorar jag RDP-anslutningen. Hur kan jag fixa det så att jag kan fortsätta använda RDP med VPN aktiverat?
Jag använder Mullvad, så jag vet inte vilka alternativ Nord har, eller om det finns något motsvarande. Det finns ett alternativ i Mullvad för att tillåta delning av det lokala nätverket (min NAS och RDP fungerar med detta). Det andra alternativet, om det finns, är en split-tunnel, i någon form.
Jag antar att jag ansluter i fel ordning jämfört med dig. Min Mullvad VPN startar vid uppstart. Jag behöver hoppa över den för att kunna ansluta till mitt arbets VPN. När jag startar arbets VPN, lägger jag till en bypass-kommando i början.
Så istället för sudo openfortivpn…, är kommandot mullvad-exclude sudo openfortivpn…
Du måste ta reda på om det finns motsvarande, och om något av dem passar dig, men så här gör jag.
Redigerare: Det verkar som att Nord inte stöder split-tunneling för Linux.NordVPN split tunneling är för närvarande tillgänglig på Windows 7 och 8.1, Windows 10 och 11, Android och Android TV
Jag tror att det var därför jag valde bort dem. Konsensus verkar vara att hantera detta med vitlistning.