Kommer att köpa en Raspberry Pi för att sätta upp en VPN-server. Räcker 2 GB-versionen? Påverkar RAM prestandan om Pi bara används för en VPN-server?
Finns det några fördelar med att skaffa mer RAM?
Kommer att köpa en Raspberry Pi för att sätta upp en VPN-server. Räcker 2 GB-versionen? Påverkar RAM prestandan om Pi bara används för en VPN-server?
Finns det några fördelar med att skaffa mer RAM?
Jag kör för närvarande en headless, minimal Raspberry Pi OS-installation på en B3+ och använder bara cirka 140MB RAM för Wireguard, PiHole, Unbound (alla tre i Docker-containrar), och en Samba-server. Så 2GB är mer än tillräckligt enligt min åsikt.
Men mer RAM är alltid bättre än mindre om du planerar att även köra en GUI-desktop, osv. Mer RAM innebär också mer cache för operativsystemet.
Hur många användare? En 4GB Pi4 är det bästa valet i de flesta fall. Det som kan påverka prestandan är att Pi3:s Ethernet-port delar bandbredd med USB, så beroende på vad mer du gör med enheten, kan det sänka hastigheten mycket.
Vill bara tillägga mina 2 öre… Jag använder en Raspberry Pi Zero W som en WireGuard VPN-server och har inga problem med dess prestanda. För mig är det bara jag som ansluter till mitt LAN via den, och det är för att komma åt filer, internet och SSH, allt går supersnabbt. Med ett fall är det mindre än 150 kr totalt!
Kör samma setup som /u/bealanator, minus Docker-containrar och Samba, eftersom jag har Samba och annat på en 4GB Pi 4.
För min del används WireGuard, Pi-hole och Unbound ungefär 180MB av det tillgängliga 1GB RAM på 3B+, troligen på grund av mina adlists. Skärmdump
En 2GB Pi 4 kommer att räcka mycket väl för en VPN-server.
Ju fler användare du planerar att ha anslutna till din VPN, desto mer RAM och CPU behöver du.
2 GB är tillräckligt.
Jag är inte säker på allt det där, men varje gång jag köper RDP-servrar online är de inte MINSKA 8GB, de är så långsamma att de är näst intill oanvändbara. Jag vet inte om det hjälper, men jag tänkte att det kan göra det, så jag säger det. lol.
Jag använder för närvarande 4GB Pi 4 med Wireguard, testad med 250 Mbps via iperf, ganska nöjd med denna headless-maskin
Håller med, jag har ungefär 20 Mbps ut från den gamla PI2 med AES-kryptering, så du kommer att vara okej! Mer troligen toppar CPU:n innan minnet gör det.
Följde du en specifik tutorial för att göra detta? Jag behöver kunna komma åt mitt hemnätverk medan jag är borta, och min googling har lett mig hit lol. Jag har en Pi 4 Model B 2GB RAM.
Jag installerade precis WireGuard enligt denna guide: https://pimylifeup.com/raspberry-pi-wireguard/
Och om du tänker använda en brandvägg på servern också och kommer att använda UFW, bör du kolla in detta för att konfigurera IP Masquerading: https://www.reddit.com/r/WireGuard/comments/ik6w4h/etcdefaultufw_default_forward_policyaccept/
Hoppas det hjälper..