Råd om att sätta upp en VPN-klient/server/gateway(?) på Raspberry Pi

Jag funderar på att göra detta projekt och söker era råd.

Jag vill avlasta min stackars AC88U och sätta upp en Raspberry Pi 4B som en VPN-server med två mål:

1. Avlasta min stackars AC88U. Trafiken lider när VPN-klienten är aktiv.
  2. Detta tjänar endast för utgående trafik. Jag behöver inte komma åt mitt nätverk från internet.
  3. Möjliggöra split-tunneling: en del av min utgående trafik via VPN-tjänst, säg Surfshark, medan den andra går som vanligt.

Först och främst, är det meningsfullt att köra en fristående VPN-server (med Raspberry Pi 4)? Eller behöver jag något kraftfullare? Vad kallas detta rätta namn för den enhet jag ska göra? Kallas detta verkligen VPN-server eller klient eller något annat?

Jag planerar också att välja OpenWRT istället för Raspberry OS då jag tror att OpenWRT är en ren nätverksmjukvara; det ska inte finnas några onödiga bakgrundsprocesser som dränerar CPU-kraften. Finns det några bättre alternativ jag bör titta på? Om OpenWRT, vilken modul bör jag titta på?

Jag frågade detta i ChatGPT och Gemini, men de gav inte den info jag behöver. Kanske frågade jag fel frågor. Hur bör jag omformulera mina ord för att få ett bättre svar i framtiden?

Främst, var kan jag hitta handledningar/material för detta projekt? Jag vill inte besvära er med frågor i varje steg jag tar.

Tack på förhand för all info och råd.

Testa Wireguard, det är mer effektivt än OpenVPN. En Pi 4 bör fungera bra.

Tack. Jag vill, men jag vet inte hur man får NordVPN:s linux-app att fungera; allt jag kan göra är att använda OpenVPN för att arbeta med NordVPN:s konfigurationsfil.

Några tips? Tack.