Hej allihop!
Jag har nyligen upptäckt Speedify som en potentiell lösning för att kombinera Starlink med en annan ISP för att få en mer motståndskraftig anslutning som är snabb och fungerar bra för videosamtal. Jag gjorde några grundläggande tester och det verkar fungera mycket bra (att ansluta till både Starlink och CenturyLink samtidigt, och sedan koppla bort en av dem resulterar i en hastighetsminskning men ingen anslutningsförlust).
Det som är problemet är att jag inte kan installera Speedify-klienten på min arbetsdator på grund av IT-begränsningar, så jag skulle behöva köra den på en router och ansluta till den. Det verkar som att det borde vara möjligt (https://support.speedify.com/article/525-router-switch) men jag har inte mycket erfarenhet av nätverksutrustning, så jag är inte riktigt säker på var jag ska börja. Har någon erfarenhet av att skapa en sådan setup?
Det låter som att du skulle vara bättre med Peplink med Speed Fusion. Du behöver inte konfigurera något på datorn.. du kan hantera din router/SFC på din laptop eller telefon… och du kan styra varje enhets trafik olika om du behöver…
Tittar man längst ner i den artikeln finns detta stycke (betoning min):
Windows
Din Speedify-anslutning kan delas via Connectify Hotspot. Connectify Hotspot är en virtuell routerprogramvara för din Windows-dator eller laptop. Med Connectify Hotspot kan du förvandla din dator till ett riktigt WiFi-hotspot eller en trådbunden router. Dela din dators internetanslutning som Wi-Fi eller via trådbunden Ethernet till vilken dator, mobil enhet, spelkonsol etc. som helst. Du kan också dela via Ethernet till WAN-porten på en befintlig router och använda den för att hantera resten av nätverket.
För att konfigurera Connectify Hotspot för att använda Speedify’s bonded internetanslutning, GÅ TILL DENNA LÄNK.
Om du har en extra Windows-laptop liggande kan du använda den för att mata din befintliga router. Att gå trådlöst (istället för WiFi) för båda anslutningarna är bäst för prestanda och stabilitet, om din laptop inte har flera Ethernet-portar kan du köpa några billiga USB Ethernet-adaptrar. Lägg till en USB-hubb om du inte har tillräckligt med USB-portar.
Så ser det ut:
Starlink → Laptop
CenturyLink → Laptop
Laptop → Router via WAN-porten
Router → resten av enheterna i ditt hus.
Jag har ägnat lite tid åt att experimentera med denna setup. Första testet var på min egen Mac med Speedify som använder Starlink och Vodafone-router. Problemet är att även om Speedify hävdar att det är snabbt, tar det bort en stor del av StarLink. Jag har inte sett det gå mycket över 100 Mbps, medan Starlink kan nå över 300 (även om det är ganska varierande).
Nästa experiment var att använda en gammal MacBook och koppla hela mitt nätverk via Speedify. Det första är att Mac:s internetdelning inte riktigt är tillräcklig, men det största problemet är att alla geotjänster som TV avvisade VPN:en och det finns bara ett begränsat antal pass-through-tjänster.
Så efter att ha insett att mitt interna nätverk var begränsat till 100 och min gamla lastbalanserare, använder jag nu en edge router för att styra alla portar relaterade till realtids videokonferenser till MacBooken, som jag har ställt in som en Linux-maskin (Speedify CLI är mycket bättre och jag har listat dessa portar som streamingportar i konfigurationen) - detta är direktanslutet till Starlink och Vodafone och inställt i Speedify-streamingläge. Resten av nätverkstrafiken dirigeras direkt till lastbalanseraren, med Starlink som primär och Vodafone som backup.
Det fungerar ganska bra och jag kan se att Speedify reagerar på Starlink:s avbrott, men det är inte 100 % stabilt ens i redundantläge. Men det innebär att jag får en IP som inte blockeras för TV, maximal prestanda från Starlink och minimala avbrott vid videomöten.
Sammanfattningsvis var det lite komplicerat att sätta upp (främst med edge router på grund av brist på dokumentation), men det är ett stort steg upp från de 1 Mbps jag fick från Sky Fiber (jag bor mer än 2 mil från grödan) och jag kan använda detta för arbete.
Jag kan inte hjälpa dig med Speedify, men angående Peplink och SFC, fungerar det utmärkt att kombinera Starlink med ett flöde från den lokala WISP. Jag var också orolig för datagränsen men att köra två datorer för Zoom och Teams (en för flera timmar/dag M-F), den lägsta nivån på 20 dollar för 500 GB-planen har räckt i mer än två månader och jag har fortfarande mer än 300 GB kvar. Det är inte riktigt nödvändigt för något annat än Zoom/Teams/VOIP, så bara konfigurera den att hantera bara dessa, och den förbrukar knappt något data. Faktiskt var det mesta av vårt datamängd eftersom jag initialt hade den inställd på att hantera all trafik från dessa datorer, vilket är slöseri. Starlink är bra för de flesta filöverföringar, e-post, webbbläddring etc., utan en bonded anslutning som Speedify eller SFC. Det är bara webb-möten och VOIP som lider av de frekventa men korta avbrotten.
Ja, om du är på ett arbets-VPN kan du inte styra Teams/Zoom via Speedify.
Linux-delen var ganska enkel. Jag installerade bara Ubuntu och sedan Speedify. Jag var tvungen att köpa ett par USB Ethernet-adaptrar. Men det konfigurerar automatiskt en DHCP på 192.168.145.x
Om din gamla leverantör har en tillräcklig och stabil anslutning, men inte tillräcklig totalbandbredd, kanske det räcker att bara styra de live-strömningsappar som kan fungera.
Men du behöver fortfarande en snabb nog router. Min nuvarande lastbalanserare var begränsad till 100, så jag var tvungen att uppgradera. Edge router ERX är säkert tillräckligt snabb, det är bara det att den inte är väl dokumenterad. Jag slutade också använda Starlink-routern, som jag tror är trasig, men den har bara ett utgångsskydd och jag ville inte ha ytterligare ett Wi-Fi-signal. Det betyder också att du måste skapa en statisk rutt till 192.169.100.1 om du vill se felsökning och statistik. Ibland får jag en Speedify-strömfix och ingenting verkar indikera i Starlink-data. Men det är fortfarande beta och mycket bättre nu än i februari.
Jag har svårt att hitta en bra jämförelse mellan de två. Peplink verkar ligga på den dyrare sidan dock. Utifrån vad jag har kunnat samla är den billigaste routern jag kan få Balance 20 (https://www.amazon.com/dp/B0042210U6/), sedan skulle jag behöva ett SpeedFusion-prenumerationsplan som kommer med en datagräns (som är ganska låg). Speedify har å andra sidan obegränsad data.
Så den andra frågan är att jag ibland måste koppla till en VPN för jobbet, så jag kan inte styra trafiken beroende på applikation. När jag experimenterade med Speedify såg jag ingen märkbar nedgång i hastighet från Starlink, men det var vid en tidpunkt då Starlink bara gav mig runt 80 Mbps, så det verkar som Speedify fungerar ganska bra under 100 Mbps.
Det verkar som att Linux-anslutningsdelning är det bästa alternativet, finns det några bra resurser för hur man sätter upp det?
Ja, det finns en kostnad, men om du bara styr den nödvändiga trafiken via SFC bör den räcka ett tag.. 2.5 TB om året för 80.. Balance X20 kommer med 500GB för det första året… Om du kan arbeta fram ett behov med Speedify, skulle det förmodligen vara billigare.. det gick inte för mig på grund av begränsningar för gaming för min son…
Jag är ingenjör och återförsäljare om du har några frågor
Vilka hastigheter kan Speed Fusion ge? Det verkar som att speedify kämpar efter 100 Mbps
Hur förhindrar SFC glitchar i StarLink och är det ibland glitchigt också?
Jag har märkt att ett Teams-videomöte på Speedify kan delas upp i 5 strömmar. Jag antar att videoup, ned, ljud up, ned och skärmdelning. Den som har mest avbrott är ljudet, dvs när jag pratar. Jag kan se och höra alla andra men de kan inte höra mig i ungefär ett par sekunder. Även om jag kör Speedify i redundansläge, där båda WAN:arna fungerar parallellt, har jag samma problem.
Det är svårt att avgöra om detta är ett starlink-problem, Speedify eller min setup. Men ibland fungerar det i timmar utan problem, andra gånger ofta.
Så hur kan jag vara säker på att Peplink verkligen löser alla problem helt?
Var mer intresserad av din erfarenhet som återförsäljare/ingenjör än av marknadsföringsmaterialet.
Förstått. Det fungerar som annonserat. Jag äger en WISP och ger kunder som behöver 100 % upptid ett B20x-cell backup.