Qantas höjde priset på mitt flyg medan jag satt online, och sänkte det nästa dag

Jag lade lite tid på att boka en returresa från Wellington till Melbourne. Jag behövde få mitt FF-nummer, byta platser, dubbelkolla datum, ta ett samtal. När jag skulle betala hade jag varit inne och ut ur bokningssidan och priset hade stigit från $408 till $493. Jag loggar ut, öppnar i inkognitoläge, loggar in, det är fortfarande $493. Jag antar att det är en tidsfråga - fan, jag borde ha betalat innan priset började stiga - jag betalar innan det går upp igen men…nästa dag kollar jag av en slump och WTF?? Det är tillbaka på $408. Två dagar senare är det fortfarande $408. Grrr! Jag ringde deras kundservice och en kvinna sa att biljetten för $408 egentligen inte är till salu — det är ett fel och jag kan inte betala för den om jag försökte. Verkligen?! Varför finns den då? Jag ringer tillbaka och en man säger att det inte är något fel men att jag troligen köpte den när många andra tittade på samma flyg och platser blev begränsade. Det var förmodligen JAG som ökade priset, genom att logga in och ut, lol. Men varför skulle det påverka priset? Ökar mjölk plötsligt om många människor står runt i mataffären i mejeriavdelningen? Jag har just betalat nästan $100 utan någon bra eller rättvis anledning — deras egen personal kunde inte ens förklara varför det är så här hela tiden. Qantas prissättning är inte rättvis. Det är utpressning. Vilken joke.

Följande mjölkanalog, om det fanns 5 flaskor billig mjölk och 5 flaskor dyrare mjölk, och 5 personer tog den billiga utan att gå till kassan än, då kan du bara köpa den dyrare. Sedan, i tiden sedan du lämnade butiken, har någon återlämnat en flaska billig mjölk till kylskåpet! Lycka till med att få affären att ge tillbaka pengarna för den dyra mjölken som blev varm i bakluckan och ersätta den med den billiga i kylskåpet. Beträffande att logga in och ut själv orsakar problemet — tänk dig att du plockar den billiga mjölken från kylen och lämnar den i kundvagnar slumpmässigt utspridda, sedan går tillbaka och hämtar en annan och gör om det. Till slut kommer personalen att hitta dina kundvagnar och ersätta mjölken i kylen, men det är inte deras fel om du köper den dyrare mjölken för att du lämnat all billig mjölk runt i butiken.

Det beror på om du faktiskt höll en plats eller ej. Det finns bara ett begränsat antal platser i varje prisklass och när de billigaste är slut, reflekterar priset den näst billigaste. Vet inte om det är så Qantas’ system fungerar, men jag kan minnas att det var så när jag var resebyrå.

Alla flygbolag gör detta.

Bästa är att kontrollera med en annan enhet på annat internet när du är redo att slå till!

Köp direkt. Använd också privat surfning (tittläge för vuxen)