PSA: Tom Spark Använder Alt-Konton för att Skryta, Ljugga och Förtala

Introduktion

Tom Spark har på senaste tiden anklagat mig och r/vpns eftersom jag inte tillåter honom att skryta på den här subreddit. Jag har tröttnat på de falska anklagelserna och spam från honom, så jag har gjort detta inlägg för att sammanställa hans vilseledande beteende. Om någon har ytterligare information om sådant beteende från honom, vänligen dela med dig så uppdaterar jag inlägget därefter.

Tom Spark kan försöka avleda uppmärksamheten från detta inlägg genom att rikta fokus mot mig istället för att bemöta de bekymmer som tagits upp. Det är viktigt att vara skeptisk till falska argument eller andra taktiker som verkar oärliga. Var också misstänksam mot eventuella försvarare av Tom Spark, eftersom det är högst sannolikt att de är Tom Spark himself.

Vem är Tom Spark?

Tom Spark är en YouTuber som driver kanalen Tom Sparks Recensioner och vpntierlist.com. Han driver också subreddits r/NetflixViaVPN och r/vpncomparison.

Han hävdar att han är en objektiv VPN-recensent, men i verkligheten främjar han den VPN som ger honom högst affiliate-kommissioner. Just nu skryter han om TorGuard och kommer att göra vad som helst för att sälja affiliatelägenheter, inklusive att ljuga, vilseleda och förtala.

TorGuard

TorGuard är ett mycket oseriöst VPN-företag som förtjänar ett eget inlägg. Men för tillfället kan du använda följande länkar för att lära dig mer om Tom Sparks ‘#1 VPN’:

Alt-konton

Tom Spark driver ett stort antal alt-konton på Reddit för att skryta om TorGuard, marknadsföra sitt innehåll/affiliate-länkar och förtala personer han ogillar.

Hans bekräftade huvudkonto är u/newslooter.

Hans kända alt-konton är:

Han kan ha ytterligare alt-konton. Om du känner till några, vänligenInformera mig så lägger jag till dem på listan.

Hur man känner igen ett Tom Spark Konto

Du kan lätt identifiera hans alt-konton eftersom de vanligtvis visar följande egenskaper:

Främjar TorGuard Orubbligt

Hans alt-konton skryter om TorGuard.

Exempel 1, Exempel 2, Exempel 3, Exempel 4

Publicerar ‘Tom Sparks Recensioner’-videor

Jag har i ärlighetens namn aldrig sett någon annan än honom själv promovideo sina videor. De flesta av Tom Sparks videor är lågkvalitativa reklaminslag och det är svårt att tro att någon annan än han själv skulle dela dem. Jag rekommenderar att du tittar på dem själv och ser vad jag menar.

Exempel 1, Exempel 2, Exempel 3

Inlägg samtidigt som Tom Sparks Huvudkonto

Alla dessa konton postar mellan ca kl. 1 på natten till 4 på eftermiddagen AEST. Data insamlad med Reddit Metis

Aktiv i r/vpncomparison (Tom Sparks subreddit)

Tom Sparks driver subredditen /r/vpncomparison (huvudmoderator är newslooter). Subreddit är i stort sett en spökstad. Mer än 50 % av inläggen är bara Tom Sparks videor utan kommentarer. Men självklart är Tom Sparks aktiv där med sina alt-konton.

Begär VPN-relaterade subreddit

Tom’s konton begär ofta VPN-relaterade subreddit på r/redditrequest. Troligen vill han använda dem för att skryta med sina affiliatelänkar.

Exempel 1, Exempel 2, Exempel 3, Exempel 4

Konton köps

Tom Sparks alt-konton visar ofta tecken på att de är köpta. Till exempel var u/Luchalandon:

• Mest postade memes.
  • Slutade posta för 2 år sedan.
  • Kom tillbaka för några månader sedan och postade några kommentarer och GIF för att få mer karma (för att få kontot att verka äkta och uppfylla karma-kraven för subreddits). Inlägget blev till och med borttaget för att det var en ny post.
  • När han får ett inlägg och en kommentar med många uppröster, växlar kontot till att nästan uteslutande främja TorGuard VPN och posta Tom Spark Recension-videor.

Hans andra konton har liknande drag.

Hatar Techlore

Techlore är en YouTube-kanal som gör videor om integritet och teknik. Jag är osäker på historien mellan Techlore och Tom Spark, men det verkar som att han verkligen ogillar honom.

Tom Spark länkar ofta till Tech-Bore. En YouTube-kanal dedikerad till att ‘kritisera’ Techlore. Jag nämner med citationstecken eftersom de problem som tas upp är otroligt svaga, som att glömma att svara på en Patreon-fråga haha. Ärligt talat skulle jag inte bli förvånad om Tech-Bore drivs av Tom Sparks eftersom de enda konton som delar Tech-Bore-videor är Tom Sparks alt-konton. De är verkligen bra vänner lol https://i.imgur.com/e9I4UXA.jpg.

Hat u/daiqo

u/daiqo är en ofta användare av r/VPNTorrents. Daiqo kritiserar ofta skrytandet gjort av Tom’s alt-konton. Detta har lett till att Tom Spark i princip trakasserar Daiqo. Han anklagar till och med Daiqo för att ha schizofreni för att ha marknadsfört IVPN och AirVPN istället för TorGuard källa.

Övriga Noteringar

• Jag är ganska säker på att u/newslooter är förbjuden från r/VPNTorrents (korrigera mig om jag har fel), så genom att använda hans alt-konton för att skryta på /r/VPNTorrents bryter han mot Reddit’s regler genom att kringgå bann.
  • Tom Sparks abonnenttillväxt på hans YouTube-kanal verkar vara fejk. Titta på hans social blade-statistik, han ökar vanligtvis med cirka 300 prenumeranter i månaden. Men det finns tydliga toppar: 17 700 prenumeranter i maj, en återgång till 300 i juni, en hopp till 40 500 i juli, och sedan 7 200 i augusti. Intressant är att det inte finns någon motsvarande ökning i visninsutfall. Den här mönstret bekräftar i princip att Tom artificiellt boostar sina prenumerantnummer genom att köpa dem. Bild av social blade