ProtonVPN v RiseUpVPN

Hej allihop,

Det här kanske inte är rätt subreddit för ett sånt inlägg, så förlåt om det inte är det.

Jag undrar vad ni tycker om ProtonVPN jämfört med RiseUpVPN. I det här inlägget går OP in på väldigt detaljerade aspekter och RiseUpVPN får ett bättre sammanlagt betyg. Men jag testar just nu Proton eftersom jag vill ha skydd för mobilen också.

Vad har ni för tankar/erfarenheter?

Tack

Jag känner inte till RiseUpVPN alls.

Men generellt, om du inte är europeisk, kommer ProtonVPN ofta vara långsammare än konkurrenterna. De har färre servrar, det går inte att undgå.

Å andra sidan har Proton ett otroligt rykte, och efter min mening är det det mest pålitliga företaget i branschen.

Så det är lite en personlig preferens.

Riseup Red VPN-tjänsten stöder OpenVPN, så den fungerar på mobiler.

https://riseup.net/en/vpn/vpn-red/ios

Jag litar på dem, men jag har tyckt att deras VPN är långsam och organisationen är för US-centrerad.

För- och nackdelar. Riseup är gratis. Om det fungerar för dig och passar ditt hotmodell, kolla länken ovan.

Det är inte lätt att hitta men den har bra feedback, dock begränsad. Personligen kan jag inte jämföra den med Proton eftersom den är gratis och erfarenheten visar att om du inte betalar för produkten är du produkten.

Jag har stött på detta problem med bara mobil data på kontorsplats. Andra platser, som säkra kärnan, fungerar bra även med höga hastigheter. Och jag är inte i Europa​:joy::joy:

Ett exempel: om inte ProtonVPN, skulle jag nog kolla Mullvad, om du behöver ett annat förslag.

Tack för svaret. Ja, jag märkte att mobildatan är mycket långsammare än WiFi. Nästan oanvändbar. Så kanske ett annat tjänst för mobildata. Jag hoppades kunna använda en tjänst på min telefon och MacBook.

Tack så mycket, gode sir. Jag kan inte tro att jag missade den sidan haha. Tack för att du är objektiv och underlättar samtalet. Jag testar Proton nu och tycker det fungerar hittills. Så vi får se hur det utvecklar sig.

I själva inlägget finns en jämförelsetabell.

Hoppas detta hjälper.

Funderar på att inte vara kopplad till OP, jag syftar bara på att det är ett verktyg jag hittat. Den kan gärna refereras till något annat. Olika åsikter är bra.

Vad det än är, men schweiz är mer pålitligt än USA. Och förresten, Proton är ett pålitligt företag.

Jag kollar igen ikväll hemma. Jag förstår inte varför det att vara på ett kontor påverkar mobildatan så mycket.

Tack för tipset. Jag testar fortfarande för att se om jag kan vänja mig vid Proton. Hastigheterna.

Bara för att klargöra, mina mobildata är mycket långsamma när jag använder secure core. När jag stänger av den är det ganska användbart.

Jag hittade det till slut.

Jag tror att det beror på att vårt kontor har väldigt tjocka väggar, vilket resulterar i väldigt långsam datakoppling även utan VPN. Jag förstår inte varför de finns, men de är där och kommer inte försvinna.:winking_face_with_tongue: