ProtonVPN på Linux, openSuse (KDE)

Hej allihop,

Hur ställer jag in ProtonVPN så att jag inte behöver bli tillfrågad om lösenord varje gång jag ansluter?

Jag loggar in med mitt huvudanvändarnamn och lösenord, men när jag ansluter frågas jag om lösenord igen och det enda giltiga är från OpenVPN / IKEv2-användarnamnet.

Hur ställer jag in det för att ansluta snabbare? :wink:

Tack

Vi behöver verkligen en ProtonVPN-app för Linux som använder WireGuard-protokollet, det skulle lösa många problem för oss Linux-användare. Förhoppningsvis mycket snart

Först, skapa en polkit-regel för det: sudo touch /etc/polkit-1/rules.d/20-protonvpn.rules

Sedan, använd din valda editor för att öppna den: SUDO_EDITOR=kate sudoedit /etc/polkit-1/rules.d/20-protonvpn.rules

Filen ska innehålla följande:

polkit.addRule(function(action, subject) {
    if (subject.isInGroup("wheel")) {
        return polkit.Result.YES;
    }
});

Efter det, lägg till din användare till “wheel”-gruppen: sudo usermod -a -G wheel $USER

Nu, starta om och det kommer att funka! Jag har velat göra en video om detta ett tag, men har inte haft tid. Jag hoppas kunna göra en snart för andra SUSE-användare som har problem med att behöva lösenord varje gång för att ansluta/koppla ifrån/etc.

Jag använder OpenBSD och WireGuard eftersom det är inbyggt i kärnan.

Jag är nyfiken på varför ProtonVPN frågar efter lösenord – är det något med sudo/doas? Behöver openvpn root-privilegier?

De arbetar på en helt ny och omgjord app som har pågått i mer än ett år…

Helt enig. Dessutom använder de flesta Linux-användare idag :slight_smile:

Jag undrar om det är oförmåga att hantera Linux OS:er eller något infrastrukturellt problem som inte tillåter användning av WireGuard på klienten.

Gosh, jag har fortfarande problem med killswitch som jag måste ta bort för att sluta använda VPN.

Ja, jag blev först ombedd att ange root-behörighet och sedan lösenord.