ProtonVPN på Linux, installationsproblem

Jag började nyligen använda Linux och ville installera Proton. Följde stegen utan problem fram till “sudo apt-get upgrade”-steget. Kommandot ger följande resultat -

Repostoren ‘Index of /debian/ stable Release’ har ingen släppfil.

Jag är inte säker på om jag gjorde fel under installationen, eller om det är ett riktigt fel. Jag använder också Linux Mint om det spelar någon roll.

(Jag kontaktade även personalen men jag är inte tålmodig :p)

Tack!

Edit: Lösning

Jag stötte också på detta problem. Jag använde en annan distro, men förhoppningsvis är koncepten för att rätta till detta liknande.

Jag hänvisar till detta: How to install a VPN on Linux Mint | Proton VPN

Steg 1 och 2 kommer att be dig ladda ner en deb-paket som uppdaterar källistorna som APT använder. Det lägger också till ett par andra filer.

I mitt fall lade allt till utom källan för repostoren. Om samma sak händer på Mint är det troligen så att .deb-paketet inte kan lägga till en ny källa.

Hur man verifierar:

ls /etc/apt/sources.list.d/ | grep proton

Vad ser du?

1. protonvpn-stable.list endast = min lösning var annorlunda än din. :frowning:

2. Flera resultat (troligen en stabil och beta-version): Du vill se till att inga beta / alfa listor för proton finns i den listan. Troligen ser du inte detta.

3. Du får ingenting tillbaka.

Om du får #3 är lösningen verkligen enkel.

Fix

1. Extrahera .deb-paketet från steg 1 i protoninstruktionerna.
  2. Öppna den extraherade mappen.
  3. Extrahera data.tar.xz-mappen.
  4. Inuti ser du en /protonvpn-stable.list-fil under etc/apt/sources.list.d
  5. Kopiera den filen till din dators /etc/apt/sources.list.d. Behöver sudo.
  6. Nu är du redo att köra sudo apt update && sudo apt install protonvpn

TLDR; Om våra problem var desamma, uppdaterar inte .deb-installationen faktiskt källistan för apt. Du måste bara lägga till den manuellt.

Skål!

Det är bäst att du avinstallerar protonvpn och laddar ner det igen och följer dessa steg

wget -q -O - https://repo.protonvpn.com/debian/public_key.asc | sudo tee /etc/apt/trusted.g

Sedan lägger du till repostoren:

echo ‘deb Index of /debian/ stable main’ | sudo tee /etc/apt/sources.list.d/p

1. Uppdatera din paketlista:

sudo apt update

1. Se till att ca-certificates är uppdaterat

sudo apt install --reinstall ca-certificates

1. Hämta GPG-nyckeln

wget -q -O - https://repo.protonvpn.com/debian/public_key.asc | gpg --dearmor | sudo tee /etc/apt/trusted.gpg.d/protonvpn.gpg > /dev/null

Sedan uppdatera igen:

sudo apt update

Nu installerar du GUI:

sudo apt install proton-vpn-gnome-desktop

Om du fortsätter att få anslutningsproblem att anslutningen återställs, kör alla kommandon med “sudo torsocks”