ProtonVPN, Mullvad eller NordVPN? Vilket är bäst för sekretess?

Just nu använder jag personligen NordVPN på grund av deras policy att inte spara loggar, samt att deras servrar är granskade för att säkerställa att de inte samlar in användardata och att de alla är 100% RAM-baserade. Dessutom är de baserade i Panama, ett land som inte kräver att VPN:er lagrar information om sina användare.

Jag har dock fått höra att ProtonVPN och Mullvad är mycket bättre, men jag har mina farhågor.

ProtonVPN, missta dig inte, de bryr sig om användarens integritet och är baserade i Schweiz, vilket är ett stort plus och har en policy att inte spara loggar. Men deras vägran att använda RAM-baserade servrar är oroande enligt min åsikt. Ja, RAM-servrar startas inte så ofta, och ibland tar det månader eller år innan de gör det. Men med disker är det så att vem som helst som tar en disk har oändligt med tid att dekryptera den och få information om en användare.

Mullvad, jag har hört att de är den bästa VPN:n för integritet, och självklart har de också en policy att inte spara loggar. Men min oro är att de är baserade i Sverige (15 ögon) vilket jag anser kan vara problematiskt.

Är mina bekymmer legitima, eller överanalyserar jag? Vad tycker ni? Jag vill gärna höra vad ni har att säga.

#Lista över rekommenderade VPN:er

Jag är en bot, och denna åtgärd utfördes automatiskt. Vänligen kontakta moderatorerna av denna subreddit om du har några frågor eller funderingar.

Jag känner att det inte finns någon egentlig integritet, det är bara för att sälja deras produkter. Jag är Proton-användare och de skickade mig en länk om deras granskningspolicy och allt, men när jag frågade varför det inte finns något alternativ att inaktivera app-logger, fick jag inget svar.
Allt samlar in loggar på olika sätt.

Mullvad är ett bra val, men har inte så många funktioner eller platsalternativ. Jag bytte till Windscribe för ett tag sedan och är mycket nöjd. Nord = nej!!!

Du bör jämföra det med alla andra typer av VPN från olika leverantörer. Jag har bifogat en dokumendfil på denna portal. Du kan ta den.

För sekretess är Mullvad kung och Proton är prins.

Specifikt mellan dessa tre är det nog Mullvad med Proton som en nära andraplats. Nord bör du bara undvika.

För sekretess, då Mullvad.

Det betyder inte att Proton är osäkert, men Mullvad är ännu mer fokuserad på sekretess.

Jag litar personligen inte på Nord, det ger mig en känsla av att det är ett stort företag.

Detta är jättebra info! Tack!

Så vad skulle du rekommendera för sekretess?

Varför gillar inte folk Nord? Jag har aldrig förstått orsaken till det.

Jag bestämde mig för att byta till Mullvad för daglig surfning och ProtonVPN för deras VPN och alla andra tjänster de tillhandahåller.

Jag har dock inte sett någon bra anledning att undvika NordVPN.

Väldigt skum företagsstruktur, kända dataintrång, kopplingar till datainsamlande företag, mycket dålig kommunikation om allt som nämnts ovan.

Glöm inte skumma faktureringsmetoder, sponsring full av skitsnack, betalning för falska recensioner…