ProtonVPN, Mullvad eller NordVPN? Vilket är bäst för integritet?

För närvarande använder jag personligen NordVPN på grund av deras policy om att inte spara loggar, samt att deras servrar är granskade för att säkerställa att de inte samlar in användardata och att alla är 100% RAM-baserade. Dessutom är de baserade i Panama, ett land som inte kräver att VPN:er lagrar information om sina användare.

Dock har jag fått höra att ProtonVPN och Mullvad är mycket bättre, men jag har mina tvivel.

ProtonVPN, missförstå mig inte, de bryr sig om användarens integritet och är baserade i Schweiz, vilket är ett stort plus, och har en policy om att inte spara loggar. Men jag är orolig över deras vägran att använda RAM-baserade servrar. Ja, RAM-servrar startas inte ofta och kan ibland ta månader eller år innan de startas om, men med diskservrar har vem som helst som tar en skiva obegränsad tid att dekryptera den och få information om en användare.

Mullvad, jag har hört att de är den bästa VPN:n för integritet och har en policy om att inte spara loggar, men min oro är att de är baserade i Sverige (14 ögon), vilket jag tycker kan vara en anledning till oro.

Är mina bekymmer legitima eller överanalyserar jag? Vad tycker ni? Jag vill gärna höra vad ni har att säga.

#Lista över rekommenderade VPN:er

Jag är en bot, och denna åtgärd utfördes automatiskt. Vänligen kontakta moderatorerna för denna subreddit om du har några frågor eller funderingar.

Jag känner att det egentligen inte finns någon integritet, det handlar mest om att sälja deras produkter. Jag är Proton-användare och de skickade mig en länk om deras granskningspolicy och allt, men när jag frågade varför det inte finns något alternativ att inaktivera app-loggar fick jag inget svar. Allt fortsätter att samla in loggar på olika sätt.