Protonmail via Tor kontra Onion Site

Låt mig börja med att säga att om det finns en resurs som förklarar detta koncist - var snäll och dela den, jag är inte främmande för att lära mig lite på egen hand. Men jag vill undvika att hamna i en ny kaninbana här.

Så - vad är den funktionella skillnaden mellan att använda en Tor-webbläsare för att logga in på Protonmail jämfört med att logga in via Onion-sidan (som endast är tillgänglig via Tor)? Vilka är de olika säkerhetsimplikationerna? Tack på förhand.

Jag har också ställt denna fråga förut, här är svaret https://www.reddit.com/r/TOR/comments/s97ye2/when_in_tor_browser_whats_the_difference_if_you/

Skillnaden är att med Onion-webbplatsen förblir du i nätverket, vilket är bättre eftersom till exempel in- och utgångsnodder är offentliga och det har funnits fall av komprometterade/missriktade utgångsnoder. Dessutom finns risk för korrelationsattacker. Så det är bättre att stanna kvar i nätverket.

Får jag ställa en relaterad fråga? ProtonMail på iOS. Finns det ingen onion-app? Till skillnad från till exempel för skrivbord?

Så jag måste fortfarande använda ett Tor-åtkomstläge, men finns det inget utgångsläge?

Betydelsen är att Onion-sidan är ”hostad” på en Tor-nätverkserver?

Om jag använder VPN, gör det fortfarande någon skillnad?

Tack. Jag var inte ens medveten om att det finns 6 servrar vs 3 servrar - behöver fundera på det.

Använd Onion-webbläsaren, men kolla också på Orbot.

I princip ja. Det är skillnaden.

Det spelar ingen större roll, det dirigerar bara din trafik genom VPN först innan den når TOR-nätverket. Jag ser inte särskilt mycket poäng med det, om det inte är din lokala myndighet som förbjuder användning av TOR, men eftersom du är på Reddit tvivlar jag på det.

Ja, och med Onion-sidan lämnar du aldrig Tor-nätverket.

Förlåt - och kanske missar jag något. iOS-appen - jag antar att den inte leder mig till en onion-sida/ kör över Onion-webbläsare?

Rätt, om båda noderna inte kontrolleras är det förmodligen ingen problem. Det är vanligtvis korrekt, eller hur?

Båda tillåter dig att använda Tor på iOS, kolla på dem i App Store. Onion-webbläsaren är en icke-officiell (men officiellt rekommenderad om jag inte misstar mig) riktig webbläsare som ansluter till Tor, medan Orbot (från Tor-projektet) är mer som en ‘VPN-liknande’ app. Kontrollera också den officiella Tor-webbplatsen.

Jag är inte tydlig/ jag är en idiot. Jag är inte säker på vilken jag ska välja. Låt mig förklara, snälla. Jag har Onion-webbläsaren på min iPhone - inget problem. Jag har också Proton Mail-appen. Om jag är på min skrivbord och vill ansluta till Protonmail kan jag då nå onion-sidan via Tor. Allt är bra.

Mitt fråga är när jag använder Proton Mail-appen, har jag då inte det valet? Den använder vanlig (icke-Tor) anslutning. Har jag rätt - och finns det en annan app som använder Onion-webbläsaren för att komma åt Proton Mail?

Jag tror att du har rätt, PM-appen använder inte Tor, men du kan nå PM Onion via webbläsare.
Teoretiskt kan du använda Orbot så att varje app routas genom Tor, men tänk på att det kan kopplas ifrån automatiskt.
Eller så kan du använda ProtonVPN-appen, men var medveten om att VPN-anslutningen kan tappas.

Förstått. Jag kan logga in på ProtonMail via Onion-webbläsaren på min telefon. Men jag kan inte logga in på ProtonMail-appen på iOS via Tor. Jag förstår. VPN bör ha en ‘kill switch’, men jag hör dig om förlorad anslutning.

Det är inte en stor grej i praktiken. Men försöker förstå.