Mitt mål är att sätta upp en VPN-server så att jag kan ansluta till mitt nätverk när jag är bortrest utan att öppna några portar på routern. Min router är en dålig TPLink Archer AX3000. När jag konfigurerar OpenVPN-servern via administratörsgränssnittet förhindrar den att de reserverade VPN-IP:erna är på samma subnet som DHCP-IP-poolen. Det betyder att även om jag kan ansluta till min VPN utifrån kan den inte prata med maskiner på mitt nätverk.
Jag undrar vad jag kan göra här. Jag har tillgång till en Linux-server som kör några containrar och en Synology NAS. Osäker på om jag bör använda annan serverprogramvara eller om det finns något enklare jag missar. Jag är en mjukvaruingenjör, så detta nätverksarbete är ibland lite utanför min nivå.
Jag uppskattar all hjälp eller råd.
Edit: skärmbild av router OpenVPN UI
De flesta VPN-servrar jag har använt är inställda så här.
Du skapar brandväggs-/rutningsregler för att tillåta dina (VPN) IP-adresser att komma åt det IP-intervall du behöver på ditt lokala nätverk.