Problem med MS Teams

Hej Proton-användare!

Jag är generellt ganska nöjd med ProtonVPN och gillar att använda det nästan hela tiden.

Men jag har ett problem som är riktigt irriterande för mig och jag är nyfiken på om någon annan här också upplever detta.

Jag kan inte riktigt använda Microsoft Teams via ProtonVPN. Jag blir alltid avkopplad (ibland var 15:e sekund, ibland var 2:a minut men hela tiden) vilket gör det helt omöjligt att använda det med ProtonVPN. Det är definitivt inte ett problem med min internetanslutning eftersom problemet är detsamma med mina tre internetanslutningar (DSL, Starlink och LTE, ingen skillnad), utan VPN fungerar utmärkt med Jitsi, Zoom och allt annat utan märkbar skillnad mellan VPN och utan, bara MS Teams orsakar problem.

Kanske är det också ett problem som borde ställas i r/MicrosoftTeams, men jag är bara nyfiken om någon annan i Proton-communityn känner till detta problem.

Som u/boot_partition använder jag MS Teams utan problem på ProtonVPN. Jag misstänker att ProtonVPN-servern(d) du ansluter till är på en MS-blacklist. Har du försökt ansluta till andra servrar för att se om problemet försvinner? Om du har gjort det och problemet inte försvinner, tyder det på att orsaken är något specifikt för ditt lokala nätverk eller nätverkskonfiguration.

Tyvärr kan jag inte erbjuda hjälp, men för att svara på din nyfikenhet har jag använt ProtonVPN med MS Teams i månader utan problem (Linux, Android och Windows).

Har du servern i samma land eller riktigt nära ditt faktiska land?

Okej, tack alla för er hjälp och för att ni delar era erfarenheter.

Det är ganska intressant att MS Teams har en blacklist, det har jag inte hört talas om.

Jag kommer att försöka byta servrar imorgon när jag har möten igen.
Jag rapporterar hur det gick.

Ja, jag har samma problem

Jag har samma problem på min iPhone, har du någonsin hittat en lösning?

Samma problem på min MS Teams Mac-applikation. När jag stänger av ProtonVPN laddar den, annars fastnar den på splash-skärmen (Laddar…)

Om du har ett viktigt möte på Teams kan du aktivera split tunneling och exkludera Microsoft Teams. På så sätt går all din trafik genom ProtonVPN förutom Teams. Jag använder Teams dagligen, utan VPN, från en trådad 1 Gbps stabil internetanslutning och jag får dålig samtalskvalitet.

Ibland måste jag avsluta mötet och gå med igen, och då återgår kvaliteten till det normala. Oftast är det andra deltagare som har kvalitetproblem. Hundra procent roligt är att när jag gör Teams-samtal med personer från Apple Business eller Cisco, har de ofta samma kvalitetproblem, även från deras företagskontor.

Jag har tillgång till VPN från mitt arbetsplatsnätverk. Jag är faktiskt nätverksadministratör som satte upp detta VPN. Jag använde en kraftfull affärsappliance som är underutnyttjad. Den är ansluten till ett 1 Gbps fiberinternet. Jag får mycket bra resultat i speedtest och mycket låg pinglatens. När jag är ansluten till detta VPN i full tunnel-läge och har Teams-möte med kameran igång och skärmvisning, stöter jag ofta på problem, som att bli kopplad från samtalet eller få låg kvalitet.

När detta händer testar jag min internethastighet och pinglatens, och jag ligger nära 1 Gbps och under 30 ms ping på närliggande servrar.

På grund av så många problem undviker jag att använda Teams på VPN.

Har andra också problem när de deltar i Teams-möten, även när speedtest och ping är bra?

Jag har färre problem med andra lösningar (t.ex. Webex, Google Meet, Discord, etc). Men jag måste använda Teams för det mesta.