Plötsligt har problem med fjärråtkomst och försöker använda Plex utanför hemmet

Först är jag helt novis. Hur som helst har jag en PC som kör Windows 11. Plex har fungerat bra i åratal. Jag använder också ExpressVPN. Plötsligt är Plex inte längre tillgängligt för fjärråtkomst när VPN är på. Jag antar att något har förändrats antingen med VPN:en eller Plex? Vad är problemet och hur löser jag det?

Uppdatering: Jag bestämde mig för att avsluta min ExpressVPN-tjänst. I stället använder jag nu Proton VPN, och jag måste säga att det fungerar hittills! Tack till er alla för er fantastiska och detaljerade hjälp.

Du måste dela upp tunneln med expressvpn så att plex inte körs igenom den

Om du använder Windows är detta mycket enkelt med "(statiska vägar). Det finns en guide här: How to bypass VPN for specific websites and services on Windows - HideIPVPN services

Men här är grundprincipen:

Hitta IP-adressen till din router

Öppna ett kommandofönster (med administratörsbehörighet) på Windows (sök cmd, högerklicka och kör som administratör)

Skriv i kommandofönstret:

nslookup plex.tv

Kopiera/klistra in ovanstående och tryck Enter

Det kommer att visa några IP-adresser. Använd dessa och kör följande kommando för varje IP:

route -p add plex-IP-här router-IP-här

Det skulle kunna se ut så här:

route -p add 54.171.208.81 192.168.1.1

Byt ut “Plex-IP-här” mot en av de returnerade IP-adresserna för Plex, och “router-IP-här” mot din routers IP. Tryck på Enter. Upprepa detta för varje Plex-IP.

Vad du gör är att lägga till en “statiska rutt” (och -p gör den beständig så att den kvarstår vid omstart) så att alla samtal till dessa IP-adresser (Plex i detta fall) går direkt till din WAN, utan att passera VPN:en, medan VPN-anslutningen förblir aktiv för allt annat på din PC (som surfning, vanlig internettrafik, etc).

Jag fick det att fungera. Folk i den här tråden borde inte kommentera om de inte gjort det, testat och vet hur det fungerar. Jag har Plex-server som kör med VPN.

I Plex-inställningar, Fjärråtkomst, se till att port 32400 är inställd på att manuellt specificera publikport. Kontrollera att din brandvägg är öppen för denna port. Stäng av VPN, starta den igen utan någon tunnling. Gör detta som ett test. Se till att VPN är på, och att INTE tunnlar. Gå tillbaka till Plex, Inställningar/Fjärråtkomst, klicka på “Använd”-knappen bredvid din manuellt inställda publikport, och den kommer att visa “Fullständigt tillgänglig utanför ditt nätverk” i grönt. Efter några sekunder kommer den att ändras till RÖTT och visa att den inte är tillgänglig. Detta visar att VPN blockerar det. Gå till din VPN, i mitt fall NORTON 360. Gå till VPN-inställningar, split tunnling, slå på split tunnling, klicka på “Lägg till”. Bläddra till din C-enhet, Program Files (x86), Plex, Plex Media Server, och lägg till alla applikationer där (cirka 13 stycken). Behöver inte lägga DLL-filer. Min lista är “CrashUploader.exe”, “Plex Commercial Skipper.exe”, “Plex DLNA Server.exe”, “Plex Media Fingerprinter.exe”, “Plex Media Scanner.exe”, “Plex Media Server.exe” (ca 25MB), “Plex relay.exe”, “Plex SQLite.exe”, “Plex Transcoder.exe”, “Plex Tuner Service.exe”, “Plex Update Service Launcher.exe”, “Plex Update Service.exe”, “PlexScriptHost.exe”. Gör samma för alla EXE-filer i mappen “C:\Program Files\Plex\Plex\”. När detta är gjort, bör listan i Norton VPN-appen för att tillåta exekverbara filer visa en lång lista. Stäng detta fönster, slå på VPN igen. Gå tillbaka till Plex-server, i inställningar, Fjärråtkomst, klicka i fältet med din router-IP-adress och din externa IP. Klicka på “Tillämpa”-knappen. Den ska nu visa “Fullständigt tillgänglig utanför nätverket” i grönt. Om inte, kan du behöva kontakta din ISP för att få en statisk IP-adress. Alternativt, om du har dynamisk IP (vilket är vanligast), är detta ett problem. Jag har testat denna metod med Norton VPN, och det fungerar. Det fungerar inte med Bitdefender VPN, som är snabbare. (testat).

Plex fungerar inte bra med VPN, så det bästa är att inte använda VPN.

För långsiktig stabilitet bör Plex köras på en dedikerad maskin, inte samma som din dagliga dator. Om det inte är möjligt måste din VPN-app stödja split tunneling ordentligt så att Plex-trafik inte dirigeras genom VPN. Om inte fungerar måste VPN:en stödja port forwarding till din Plex-server, även om det fortfarande kan vara ett problem om trafiken blockeras vid VPN:ens slutpunkt.

Enligt min ISP har jag en dynamisk IP. Jag vet inte om det gör skillnad.

Om du vill att Plex ska fungera med ExpressVPN, behöver du använda split tunneling.

Snabbsökning efter “expressvpn plex split tunnel” ger många resultat.

Här är några:

https://vpncentral.com/plex-remote-access-not-working-vpn/

https://www.reddit.com/r/PleX/comments/wudyjg/expressvpn_split_tunneling_excluding_plex_media/

Du måste antingen portforwarda Plex-porten genom VPN (vet inte om ExpressVPN stödjer detta) eller aktivera split tunneling så att Plex-trafiken inte routas genom VPN.

Jag tror att jag har försökt det och det funkade inte. Vilka APP:ar måste jag koppla till split tunneling? (gillar skärmen förresten lol)

Om din WAN-IP är 54.171.208.81 som nämnts ovan, och du inte använder VPN, kan jag förstå att detta fungerar. Hur fungerar det med VPN på? Blir inte din WAN-IP 54.171.208.81 osynlig?

Tack för inlägget. För info, jag slutade använda ExpressVPN för cirka 6 månader sedan, men jag förstår att deras split tunneling fortfarande inte fungerar. Om det är fallet, fungerar inte denna lösning med den tjänsten.

Plex fungerar bra med Norton 360 VPN. Jag spelar på TV:n i nästa rum såväl som hos min bror. Jag var tvungen att gå in i Norton VPN-inställningarna, split tunnling, klicka på “Lägg till” och bläddra till C-enheten, programvarufoldern för servern, och lägga till ALLA program eller exefiler i mappen. Då fungerar det bra.

ExpressVPN:s egen support säger att deras split tunneling inte fungerar.

De påstår att de gör det men de gör det inte.

Det är en bra fråga. Ja, det gör jag.

Du måste dela upp tunneln för ALLA appen i Plex Media Server-mappen.

Du behöver bara split tunnla plex

IP-adressen du nämner är en av Plex.tv:s IP-adresser. I exemplet där du kör “nslookup Plex.tv” och jag nämnde att den skulle returnera ett antal IP-adresser, är 54.171.208.81 en av de returnerade adresserna. Med andra ord, du skapar en statisk rutt som säger “om Plex.tv-adressen är den behövda IP:n, routa den direkt genom min router (192.168.1.1 i exemplet) och inte via VPN”.

Varför?

Om du måste ha VPN, då bör du leta efter VPN-leverantörer som ger dig en statisk IP och kan tunnla.