Jag försöker ansluta i skolan och det står “försöker ansluta”. Jag använder appen på Android. Finns det något sätt att fixa detta?
(Jag försökte följa instruktionerna på PIA:s webbplats.)
Jag försöker ansluta i skolan och det står “försöker ansluta”. Jag använder appen på Android. Finns det något sätt att fixa detta?
(Jag försökte följa instruktionerna på PIA:s webbplats.)
Hej u/TheQuantumRoot tack för att du hör av dig, och jag är ledsen att höra att du inte kan ansluta i skolan. Om du har testat att ansluta via olika portar/protokoll i appen utan framgång kan du prova att ansluta till tjänsten via OpenVPN Connect-appen med en direkt IP istället för ett värdnamn, enligt följande guide: https://www.privateinternetaccess.com/helpdesk/guides/android/android-2/installing-openvpn-pia-on-android-restricted-networks Jag rekommenderar att du använder konfigurationsfilerna https://www.privateinternetaccess.com/openvpn/openvpn-ip-tcp.zip.
Jag är inte säker på vad du menar med “Jag testade följa instruktionerna på PIA:s webbplats” men när jag hade samma problem på min iPhone gick jag in i PIA-appen inställningar och använde OpenVPN som protokoll, ändrade socket till TCP, och försökte använda antingen port 80 eller 443 som den fjärrport. PIA försöker automatiskt välja den bästa metoden för att ansluta när du använder OpenVPN med socket och fjärrport inställt på automatiskt, men ibland måste du manuellt styra detta för att komma igenom skolans nätverk.
Det beror på hur ett nätverk blockerar VPN-åtkomst, vilket kan göra att det fastnar på “försöker ansluta”. Om du är intresserad av datanätverk kan det vara bra att känna till att vanligtvis använder routrar, brandväggar eller ett intrusionsdetekteringssystem (IDS) en blockering eller avvisning av anslutningar.
Blockering ger ett svar som “Åtkomst nekad” när du försöker ansluta till en server.
Reject ger inget svar och kan se ut som ett nätverksproblem eller att det du försöker kontakta är avstängt eller inte anslutet.
Om din skola använder en blockering kan PIA (med OpenVPN som protokoll och automatiska inställningar) försöka använda en annan socket/port tills den lyckas.
Om den använder reject kan PIA fastna på “försöker ansluta” eftersom den försöker flera gånger att ansluta till servern istället för att byta socket/port.
Hoppas detta hjälper.
Tack så mycket. Jag ska testa detta när jag kommer hem!
Vad betyder login pass? Logga in på PIA-kontot? (Steg 7)
Jag pratar om detta: https://www.privateinternetaccess.com/helpdesk/kb/articles/why-is-the-vpn-connection-not-working-or-slow-with-the-pia-app
Ja, för steg 7 använder du ditt PIA-användarnamn och lösenord, samma som du använder för att logga in på webbplatsen. Du skriver in det i OpenVPN Connect-appen.
Jag tvivlar på att detta är fallet (eftersom det är svårt att implementera på ett nätverk), men det är möjligt att skolan är tillräckligt lyckosam att kunna blockera PIA även med PIA:s lösningar och sofistikerade metoder.
Mitt största problem är att bestämma vad jag ska göra härnäst.
Sant men detta kräver mycket arbete om de inte bryr sig om att lärare/studenter inte kan göra saker som forskning eller visa något för utbildningsändamål.