Jag har aldrig haft några problem med Comcast, men jag märkte precis att med Fios får jag topphastigheter runt 900/463 utan VPN, men 533/546 med den på.
Är det förväntat?
Jag har aldrig haft några problem med Comcast, men jag märkte precis att med Fios får jag topphastigheter runt 900/463 utan VPN, men 533/546 med den på.
Är det förväntat?
Det kan vara någon sorts peering-begränsning med Verizon. NordVPN kan ha haft direkt peering med Comcast, vilket ger en hastighetsfördel. Har de några olika servrar du kan testa? Jag har aldrig använt Nord personligen, men de tjänster jag har använt erbjuder ofta flera servrar, även inom samma geografiska område.
Generellt sett bör en VPN-anslutning påverka din hastighet och latens. Min personliga åsikt är att de inte behövs när man är hemma, men jag respekterar att andra kan känna annorlunda.
VPN:er har också en krypteringsöverhead. Om din dator inte är den snabbaste i världen kan det vara svårt att hålla jämna steg med krypteringen och dekrypteringen av trafiken när du når högre hastigheter.
Var dina Comcast-hastigheter över 500 Mbps? Du kan vara begränsad av din VPNs servers hastigheter.
VPN minskar hastigheten. Dina siffror är ändå respektabla när den är i bruk. Jag skulle vara mer än nöjd med det, ärligt talat.
Ja, jag är inte säker på att jag egentligen behöver det normalt.
Det är inte så mycket krypteringen som påverkar, utan mer nätverksöverhuvudet. Den extra packning, inkapsling och routing är kostsamt. Att skicka all din trafik till en plats långt borta innan den routas till slutdestinationen kan lägga till många nätverks-hopp och trängsel som du normalt inte skulle ha.
Krypteringsdelen är billig på moderna datorer med hårdvaruacceleration.
Ja, jag brukade få 800-900 Mbps. Jag får samma nu när jag inte är inloggad på NordVPN.
VPN-hastigheten är ofta begränsad av VPN-serverns kapacitet och om det finns förutbestämda reserverade bandbredd mellan ISP och VPN-tjänsteleverantören. Det är möjligt att Comcast har en bra överenskommelse med Nord. Hur som helst är 500 Mbps fortfarande ganska bra.