Överdriven mobilnotesanvändning av NordVPN

Hej allihopa,

Jag har nyligen stött på ett problem där NordVPN på iOS förbrukar en oproportionerlig mängd mobildata, oavsett vilka andra appar jag använder. Typ 10 gånger mer. Detta har hänt oavsett vilka specifika aktiviteter jag utför när jag är ansluten till VPN:et, vilket leder till oväntat hög datanvändning som inte stämmer överens med mina faktiska dataanvändningsmönster.

Jag har försökt att felsöka genom att kontrollera appens inställningar, byta olika protokoll och se till att den är uppdaterad till senaste versionen, jag gjorde en fullständig reset av iPhone:s nätverksinställningar men problemet kvarstår på en dedikerad IP och på vanliga servrar. Trots att jag haft en långvarig korrespondens med appens supportteam har vi ännu inte hittat någon lösning. Och efter några initiala förslag blev de tysta.

Jag är nyfiken på om någon annan har stött på ett liknande problem och hittat en lösning eller ett arbetsomgångs-förfarande.

Visar det inte bara summan av all annan trafik som går genom det?

Det händer för mig också. Samt överdriven batterianvändning.

Det här är inte som AdGuard, där ALLT på din telefon går igenom den? Det ser ut som att det använder all din batteri och data men det rapporterar bara allt.

Datatrafiken som tillskrivs NordVPN är faktiskt nästan 11 gånger summan av alla andra appar, vilket verkar överskrida förklaringen om dubbla statistik. iOS-statistiken stöds av ISP-statistiken. Att stänga av VPN:et återställer allt till normalt. Att slå på det igen gör att mobildataförbrukningen skjuter i höjden. Denna skillnad gör att jag tror att det kan finnas ett ytterligare underliggande problem som bidrar till den överdrivna datanvändningen.

Det visar nästan 11 gånger all annan apps trafik. ISP-förbrukningen stöder att det är faktisk data och inte bara en bugg i statistiken.

Tyvärr har jag ingen lösning. Inte heller NordVPN:s support:

“Tyvärr finns det för tillfället egentligen ingenting annat våra team kan föreslå, eftersom problemen inte kan reproducera.

Vi uppskattar erbjudandet och ber om att försöka arbeta vidare för möjliga lösningar, men just nu är detta inte möjligt på grund av problemets natur.

Med tanke på detta föreslår vi alltid att du håller vår applikation uppdaterad och kontrollerar om problemen har lösts.

Om de inte har det, eller om du upptäckt något som kan vara en potentiell lösning, är du alltid välkommen att låta oss veta.

Vi ber igen om ursäkt för besväret och de problem detta kan ha orsakat.”

Använder du även den dedikerade IP:n?

Hej, ditt inlägg togs bort automatiskt eftersom ditt konto inte uppfyller våra karmastandarder. Konton måste ha minst 100 sammanlagda karma för att kunna posta i denna subreddit. Regeln är till för att förbättra kvaliteten på inläggen och minska missbruk från trollkonton.

Jag är en bot, och detta är ett automatiskt agerande. Vänligen kontakta moderators för denna subreddit om du har några frågor eller funderingar.

Så de säger i princip att det inte är ett problem. Och för det mesta är det inte det för mig heller. Men ibland är det det. Jag har en känsla av att det är något att göra med när det försöker ansluta, men det kan inte och det försöker om och om igen. Men jag är inte säker.

Nej, jag gör inte det.

Just nu väntar jag bara på och hoppas att en framtida uppdatering kommer att fixa eller ändra något.

Mitt problem är att det är intermittent. Jag kan inte lita på det, så jag har alltid dataturn off för NordVPN i inställningarna och slår på det bara när jag specifikt behöver det. Gör NordVPN nästintill oanvändbart, men åtminstone vet jag att mina data inte kommer att bli missbrukade.