Kan någon hjälpa mig eller hänvisa mig till resurser som kan aktivera OpenVPN Web UI (se bilder nedan).
Jag har konfigurerat OpenVPN med pfSense Web UI. Det fungerar, men nu vill jag aktivera OpenVPN Web UI för att kunna ladda ner konfigurationsfilerna.
Web UI – Inloggningsskärm
Web UI – Användarområde
Skärmbilderna du har bifogat är från OpenVPN Access Server, ett kommersiellt produkt. De ingår inte i den kostnadsfria OpenVPN-servermjukvaran.
Det finns ett paket för pfSense som heter openvpn-client-export, har du någon anledning till varför du inte använder det?
Enkelt problem.
OpenVPN är ett par olika saker. I grunden är det en mjukvara (som är 100 % kommandoradsbaserad och konfigurationsfilbaserad, inget webbgränssnitt).
Runt omkring har de byggt en kommersiell produkt med det UI du visar i skärmbilderna.
pfSense inkluderar inte OpenVPN-distributionen. Den inkluderar bara kommandorads- / konfigurationsdelarna av OpenVPN och använder sin egen pfSense-webbgränssnitt för att hantera det.
Som /u/ItsQuint nämnde, du behöver installera tilläggspaketet för pfSense som heter openvpn-client-export. Det ger dig ett alternativ i VPN-OpenVPN-området som låter dig exportera och ladda ner konfigurationsfilerna för din klientmaskin.
Observera att om du använder användarautentisering med RSA/SSL-autentisering, måste du generera ett klientcertifikat för varje användare. Det kan göras i admin - användarhanteraren.
Så vitt jag vet finns det ingen OpenVPN UI i pfSense som på bilden.
Det enda sättet att få konfigurationen för OpenVPN-servern på pfSense är paketet OpenVPN Client Export som du installerar från paketadministrationen.