Kan någon hjälpa mig eller hänvisa mig till resurser som hjälper till att aktivera OpenVPN Web UI (se bilder nedan).
Jag har konfigurerat OpenVPN med pfSense Web UI. Det fungerar, men nu vill jag aktivera OpenVPN Web UI för att kunna ladda ner konfigurationsfilerna.
Web UI – Inloggningsskärm
Web UI – Användarområde
Skärmbilderna du har postat är från OpenVPN Access Server, ett kommersiellt produkt. De ingår inte i den gratis OpenVPN-serverprogramvaran.
Det finns ett paket för pfsense som heter openvpn-client-export, av någon anledning använder du inte det?
Enkel problem.
OpenVPN är några olika saker. I grunden är det en programvara (helt baserad på kommandorad och konfigurationsfiler, ingen webUI). Runt det har de byggt en kommersiell produkt med det användargränssnitt du skärmbildsvisar.
pfSense inkluderar inte OpenVPN-distributionen. Den inkluderar endast kommandorads-/konfigurationsdetaljer för OpenVPN och använder sin egen pfSense-webbgränssnitt för att hantera det.
Som /u/ItsQuint nämnde, måste du få tag på tillägspaketet openvpn-client-export till pfSense. Det ger dig ett alternativ i VPN-OpenVPN-området som låter dig exportera och ladda ner konfigurationsfilerna för din klientmaskin.
Observera att om du använder användarautentisering med RSA/SSL-autentisering måste du generera ett klientcertifikat för varje användare. Det kan du göra i admin - användarhanteraren.
Såvitt jag vet finns det inget openvpn UI i pfsense som på bilden visar.
Det enda sättet att få konfigurationen för opnvpn-servern på pfsense är paketet OpenVPN client export som du installerar via paketförvaltaren.
Tack för informationen! Finns det några open source-alternativ (eller gratis mjukvara för privat bruk)? Jag vill öka användbarheten av min hem-VPN. Även om openvpn-client-export är smidig, skulle jag helst inte aktivera fjärråtkomst på min pfSense-router.
Den här, OP. Jag använder den hela tiden för exakt det du söker.
Jag använder den. Men jag ser att jag kunde ha gjort det tydligare i frågan. Jag ville bara ha ett fancy Web UI (för min hem-VPN) som jag alltid ser när jag ansluter till kunders siter på jobbet.
Du kan ladda ner OpenVPN Access Server och använda den gratis, men utan licens begränsar den dig till 2 samtidiga anslutningar. Jag tror inte att du kan installera den på FreeBSD, så du måste installera den på en separat maskin inom ditt nätverk (eller en virtuell maskin) och ställa in port forwarding på routern.