Openvpn klient på Asus RT-AC68U fel kod=97

I Storbritannien och har en VirginMedia Hub5 (OEM Sagemcom). Jag har en Asus RT-AC86U ansluten till den som en sekundär router som jag vill köra IPvanish VPN på för att kunna ställa in den på US och få min Roku att streama från US-källor som annars inte är tillgängliga här.

Följde alla instruktioner, installerade .ovpn och crt-filer, dubbelkollade inloggning och lösenord, men den ansluter inte. När jag kollar systemloggen får jag “write udp: address family not supported by protocol (kod=97)”.

Vad pågår och hur konfigurerar jag detta för att fungera?

Så slutligen var lösningen att ISP blockerade domänen IPvanish.com. När jag lade till den till säkra platser och VPN kopplades på.

Vad står det i loggarna?

Felkoden “address family not supported by protocol” indikerar vanligtvis att OpenVPN-klienten försöker använda en icke-stödd version av Internetprotokollet (IPv4 eller IPv6) för anslutningen.

Här är några steg du kan ta för att försöka lösa problemet:

Kontrollera protokollinställningarna i OpenVPN-klientkonfigurationsfilen (.ovpn) och säkerställ att de är inställda på rätt protokoll för ditt nätverk. Du kan försöka ändra “proto”-inställningen till “udp4” eller “tcp4” för att tvinga klienten att använda IPv4.

Kontrollera dina routerinställningar och se till att IPv4 är aktiverat och stöds. Vissa routrar kan inaktivera IPv4 som standard och bara stödja IPv6.

Kontrollera om det finns firmware-uppdateringar tillgängliga för din router, eftersom dessa kan innehålla buggfixar eller nya funktioner som kan hjälpa till att lösa problemet.

Prova att använda en annan VPN-tjänst eller klient för att se om problemet är specifikt för IPVanish eller OpenVPN-klienten.

Om inget av ovanstående steg fungerar kan du behöva kontakta IPVanish support eller ASUS support för vidare hjälp med felsökning.