Redigerat: Lagt till skärmbilder av mina loggar och felmeddelanden jag får
Jag har en pfsense-router installerad hemma och jag bestämde mig för att konfigurera OpenVPN för att kunna ansluta till mitt hemnätverk av olika anledningar. Jag tittade på några videor innan jag började och hade lite trial and error, men nu har jag kört fast. Jag följde en tutorial (en nyare) om hur man korrekt installerar och konfigurerar OpenVPN på min pfsense-router.
Efter att ha följt tutorialen gick jag vidare till att ladda ner installationsfilen för Win10 från klientexportsektionen och installerade VPN-tjänsten på min PC. Men varje gång jag försöker ansluta möts jag av ett fatal error eller ett meddelande om att kontrollera min konfigurationsfil och jag blir galen av att radera, ominstallera och till och med prova den äldre installeraren, men inget fungerar.
Först och främst, testa inte på din Windows-dator/laptop när du är ansluten till ditt LAN!
Installera OpenVPN-klientmjukvaran på din Windows, exportera klientkonfigurationsfilen från pfsense med Export Utility, läs in den i klienten. Anslut och klart!!!
Om du försöker ansluta medan du är på ditt hemnätverk kan du mycket väl upptäcka problem. För att se om min fungerade hemma eftersom jag inte hade ett annat nätverk att ansluta till, laddade jag ner OpenVPN-klienten till min telefon och lade till konfigurationsfilen från pfSense-routern. Sedan bytte jag till data och testade så.
Dessutom gör jag nätverksövervakning på jobbet och jag får hantera OpenVPN hela tiden. Ibland byter jag mellan OpenVPN GUI och OpenVPN Connect eftersom en fungerar medan den andra strular. Värt ett försök.
Du kör Windows som ett begränsat användarkonto vilket är orsaken till de fel du ser. OpenVPN måste köras med administratörsbehörighet. När du startar OpenVPN GUI, högerklicka på ikonen och välj “Kör som administratör”. Om du inte också installerade den med administrativa behörigheter (eller Kör som administratör) kanske du inte heller fått in TAP-adaptern korrekt.