Äntligen trött på Comcast och efter en nyligen flytt har jag nu möjlighet att välja Quantum Fiber. Har haft en fantastisk upplevelse hittills, allt från kundtjänstrepresentanter till tekniker som besökte idag.
Det enda problemet jag har för närvarande är att VPN:t jag använder (Mullvad) hela tiden tappar sin anslutning var 5-10 minut. Det fungerade bra på Comcast, men nu när jag har CenturyLink kan jag inte behålla en anslutning.
Det jag har testat:
Återställning av alla Windows nätverksadaptrar.
Fullständig avinstallation av Mullvad VPN och tillhörande användarinställningar följt av en ren installation av klienten.
Wireguard och openVPN-klienter istället för officiella Mullvad-appen. (samma problem)
Temporärt inaktivera brandväggen via modemets konfigurationssida och även inaktivera HomePass-skydd via appen.
Utrustning som används:
C5500XK-modem
2x Q9500WK Mesh Pods
Det berörda PC:et är placerat bakom den andra Q9500 och är ansluten till den via Ethernet-kabel.
VPN är Mullvad, klient 2023.4 samt beta-klient 2023.5
PC är Windows 11 Pro, version 22H2, build 22621.1992
Om någon annan har mer information, tveka inte att fråga.
Är det något jag missar här? Kanske en inställning någonstans i modemets konfigurationssida? Använder någon annan Mullvad med framgång via Century Link/Quantum Fiber?
Min arbetsplats (Global Connect) och personligt (Express VPN) har inga problem. Det kanske inte hjälper dig, men bara för att visa att VPN fungerar med Quantum Fiber.
Jag har använt Mullvad då och då ett tag, mest när jag hade CenturyLink DSL men också mer nyligen efter att ha bytt till Quantum. Helt ärligt kan jag inte säga att jag någonsin haft några problem med det, och jag använder det med olika VPN-klienter inklusive Mullvads egen klient (Windows 11) samt OpenVPN (Windows 10). Jag har en C6500XK (XGS-tjänstområde) istället för en 5500, men jag tror att de är mycket lika.
Det var inte VPN:et, det gjorde bara tydligt att anslutningen tappades eftersom den notifierade via systemfältet. Efter några dagar blev det uppenbart att vilken klient som helst på wifi-podden inte kunde behålla anslutningen om bandbredden var kraftigt mättad.
Jag beställde en Ubiquity U6-Pro och kopplade den direkt till ONT:n och kastade bort båda poddarna. Även med bara en Ubiquiti AP är WiFi-täckningen bättre och prestandan är som den borde varit från början.
Fiberanslutningen är utmärkt. Quantum WiFi-poddarna är bara totalt värdelösa. Min gamla ISP, Xfinity, använde de äldre hexagonala poddarna och de fungerade bra, så jag misstänker att när CenturyLink uppgraderade till WiFi 6 och dessa fula, bulkiga WiFi-poddar, så använde de billigare delar än i de gamla. Men det är bara jag som spekulerar.
November 2023. Jag bytte för tre månader sedan och hade inga problem.
Helt plötsligt, för ett par dagar sedan, började internet att gå ner några minuter efter att jag anslutit till mitt jobbrivn. Det är outhärdligt.
Kundservicen suger också. De sa först att detta var ett problem med min router. De skickade en tekniker för att titta på C5500XK, och konstaterade att den var defekt (det var den inte), och ersatte den med en annan. När tekniker drog, förlorade jag åter min anslutning efter att ha anslutit till VPN.
Jag har problem med VPN till mitt hemnätverk via wireguard eller OpenVPN genom min Firewalla till mina egna Asus-routrar. Jag kan inte lista ut varför jag inte kan ansluta till mitt nätverk med VPN. Någon som har några tankar?
Ja, det är definitivt poddarna. Det är inte bara VPN, jag lade märke till det med VPN eftersom den notifierade när den förlorade anslutningen. Nu när jag har haft några dagar med det, överväldigar all bandbredd på nätverket poddarna. 4K-strömning (lokalt och utifrån), gaming osv. Faktiskt kan jag inte ens behålla en SSH-session från en lokal PC till en annan över natten utan att vakna och se en terminerad session.
Quantum support säger att det inte är poddarna, men de har fel. Jag skulle prova att byta WiFi-kanaler om jag hade det alternativet tillgängligt, men såvitt jag kan se finns det ingen kontrollpanel på deras respektive IP-adresser. Antar att jag är på marknaden för lite Ubiquiti-utrustning nu.
Jag använder egna accesspunkter i mitt hus och får fantastiska hastigheter. Jag kan mätta gigabit-anslutningen på WiFi med min telefon utan problem. Jag har aldrig använt poddarna men de verkar vara ett återkommande problem här.