Nybörjare på Nord och VPN i allmänhet - letar bara efter lite råd

Så efter mycket tänkande och ett par för många dagar av att följa globala nyheter bestämde jag mig för att skaffa en VPN. Jag har laddat ner appen till min telefon, och planerar att installera den på min laptop i helgen, men finns det något mer jag borde göra utöver att bara installera den? ÄR jag verkligen skyddad bara genom att ha appen på min telefon? Jag trodde att processen skulle vara lite mer invecklad, ärligt talat. Några tips för en nybörjare?

En sak jag upptäckte är att ibland kan det orsaka problem på oväntade sätt att ha VPN på. Till exempel, jag kollar på något som Google News och klickar på en länk för att läsa artikeln, och den säger att den inte kan hitta sidan, och då pausar jag NordVPN i 5 minuter och det fungerar (jag gör inte detta på ett osäkert WiFi, bara när jag är hemma. Det är inte värt risken).

Jag hade också ett konstigt problem där jag har en badvåg som synkroniserar med Fitbit via dess Android-app och en gång om året måste jag omgeftrollera den. Det gav mig ett tillstånds-fel från Fitbit-sidan, jag kunde inte hitta något online om liknande problem, och på en magkänsla pausade jag NordVPN igen i 5 minuter och det fungerade fint.

Men 99,5 % av tiden fungerar det bra och är verkligen viktigt att använda var du än inte litar på ett WiFi du är ansluten till.

En sak jag ställde in på desktop-versionen var att mitt hem-WiFi-nätverk är betrott (jag har egna brandväggar inställda på mitt hemnätverk). Den funktionen är inte tillgänglig i Android-appen.