Ny på Ubuntu: Hur kan jag skapa en L2TP VPN?

Jag börjar lära mig Ubuntu och mitt första projekt är att skapa en headless Uptime Kuma-server. Jag har allt fungerande men nu skulle jag vilja att den headless-servern använder en L2TP IPsec-anslutning.

Alla guider jag hittar fungerar antingen inte eller kräver GUI.

Alla råd skulle vara extremt hjälpsamma!

Tack!

Jag använder en SSTP VPN för jobb, så den kunskap jag har är inte helt tillämplig, men den kan hjälpa till att visa rätt riktning.

Jag satte först upp VPN:n med hjälp av GUI. (NGL, det tog två och ett halvt år av trial and error var tredje månad för att lista ut rätt kombination av inställningar för att koppla till jobbet.) Efter det reverse-engineerade jag min .nmconnection-fil för att lista ut hur jag skulle konfigurera det i kommandoraden med nmcli. Jag har det som ett shell-script, vilket gjorde det enkelt att distribuera till min laptop, ser ut så här:

nmcli connection add \
  type vpn \
  connection.id **Det här är namnet på anslutningen** \
  connection.autoconnect false \
  vpn.data connection-type=password,gateway=**Det här är serveradressen**,ignore-cert-warn=yes,password-flags=0,refuse-mschapv2=no,refuse-pap=no,user=**Det här är mitt användarnamn** \
  vpn.secrets password=**Det här är mitt lösenord** \
  ipv6.method disabled \
  vpn.service-type org.freedesktop.NetworkManager.sstp \
&  

Din nmcli-kommando skulle se liknande ut. Här är ett exempel på hur ett L2TP nmcli-kommando skulle se ut:

Kort sagt, du kommer att behöva nmcli, och det kommer att kräva trial-and-error för att få det rätt.

Lycka till!

Samma kommando. Jag har använt mitt nmcli-script på Debian-baserade, Arch-baserade och Fedora-distributioner utan problem. Jag använder Mint som min dagliga drivrutin, men för att dokumentera vad jag gjorde experimenterade jag med flera andra distributioner, inklusive Ubuntu.