NordVPNs uppdatering nu är helt trasig och har varit så under en lång tid

REDIGERING: Uppdatering av denna process 17 dec 2021. Se botten av inlägget.

Varje gång jag klickar på Uppdatera nu för att uppdatera NordVPN, får jag en trasig installation av NordVPN som gör att jag måste avinstallera NordVPN, ladda ner installationsfilen och installera om manuellt för att lösa problemet.

Det är den 15 december 2021. Jag klickade precis på “ladda ner senaste version” på NordVPNs webbplats. Jag avinstallerade min nuvarande installation av NordVPN (som var v6.39.6). Anledningen till att jag gjorde det är för att jag alltid har fått dåliga resultat när NordVPN försöker uppdatera sig självt. Jag gör inte det längre. Nu laddar jag ner den nya versionen, avinstallerar den gamla och installerar den nya från den nya NordVPNSetup.exe-filen.

Jag installerade NordVPNSetup.exe som jag just laddade ner, och den installerade NordVPN v6.40.5. Inom några minuter sa min nya installation av NordVPN att en uppdatering finns tillgänglig, att jag ska klicka på Uppdatera nu för att uppdatera till v6.41.10. Jag tycker att det är helt hemskt. Jag tycker att NordVPNs hantering av uppdateringar är fruktansvärt. Varför tar ett företag som är en aktör med något så allvarligt som ett VPN detta så lättvindigt? NordVPN borde publicera aktuella, tydliga och noggranna utgåvnoteringar för varje uppdatering, inklusive datum för när uppdateringen släpptes, alla förändringar som kommer att göras, och en lämplig fil som heter setup.exe som inkluderar versionsnumret i namnet. Istället får vi en riktigt halvfärdig metod där “ladda ner senaste version”-knappen länkar till en gammal nedladdning, och funktionen Uppdatera nu är helt trasig, den senaste utgåvnoteringssidan på deras webbplats är från den 6 oktober och version 6.40, och informationen på den sidan är begränsad till lättsamma och barnsliga kommentarer som “Vi har justerat saker här och där” och “Några justeringar under huven och ovanpå”.

Om detta VPN-företag inte kan göra något så grundläggande som att tillhandahålla installationsfiler med rätt versionsnummer, och är så oseriöst när det gäller informationen i utgåvnoteringarna, hur kan vi förvänta oss att de tar saker på allvar bakom kulisserna? Jag har ett år kvar på mitt konto. Jag kommer att leta efter en annan VPN-tjänst.

För övrigt, att försöka surfa till länken - “https://downloads.nordcdn.com/apps/windows/10/NordVPN/6.41.10/NordVPNSetup.exe” ger en 404 Not Found-error, och jag kommer inte att uppdatera förrän jag kan ladda ner själva installationsfilen, som uppenbarligen Nord inte har lagt ut än. Detta är helt enkelt absolut dålig hantering från Nord. Verkligen, verkligen dåligt.

REDIGERING: Uppdatering av denna process 17 dec 2021.

Det är den 17 dec 2021. Jag hittade en länk till den senaste versionen av NordVPNs installationsfil (6.41.10) och jag kommer att posta den nedan. Jag laddade ner den. Innan jag installerade den, bestämde jag mig för att ge min installerade version av NordVPN (6.40.5, som är den version som länkas till “Ladda ner senaste uppdateringen” på Nord hemsida) en chans att se om “Uppdatera nu” har fixat denna trasiga uppdateringsprocess. Jag stängde alla aktiva appar. Jag kopplade ifrån VPN:et. Jag klickade på “Uppdatera nu”. Det verkade som att den laddade ner och uppdaterade sig själv. Den rapporterade att uppdateringen var framgångsrik. Den kopplade in VPN. Jag kan se att jag har den nya blå NordVPN-ikonen i mitt systemfält. Jag kollade NordVPN-inställningarna och den säger att jag är uppdaterad till 6.41.10 och att allt är i ordning. Surfförmågan fungerar som den ska. Jag kan koppla ifrån VPN, surfa som vanligt. Koppla in VPN igen, allt verkar fungera. Stäng av datorn. Sätt på den igen. NordVPN startar, men kopplar inte och ger mig ett felmeddelande som säger att bakgrundsprocessen inte körs, klicka här för att prova igen. Jag klickar, det tar en minut, den kopplar till slut. Jag stänger av datorn, startar den igen, samma NordVPN-fel. Så, jag måste avinstallera och installera om manuellt igen. Återigen.

Här är länken till den mest aktuella versionen av NordVPNs installationsfil just nu (6.41.10) –

https://downloads.nordcdn.com/apps/windows/NordVPN/6.41.10/NordVPNSetup_x64.exe

Jag gissar att detta betyder att Linux-uppdateringen inte fungerar än heller?

Jag läser inte allt det där men ville bara fråga om du kopplar ifrån VPN innan du klickar på uppdatera? Om du använder en antivirus-scanner i realtid, stäng av den och stäng alla webbläsare och andra program som använder nätverket.