** ÄNDRING: Uppdatering av denna process den 17 dec 2021. Se nederst i inlägget.**
Varje gång jag klickar på Uppdatera nu för att uppdatera NordVPN, är resultatet en trasig installation av NordVPN som tvingar mig att avinstallera NordVPN, ladda ner installationsfilen och installera om manuellt för att lösa problemet.
Det är den 15 december 2021. Jag klickade precis på “ladda ner senaste version” på NordVPNs webbplats. Jag avinstallerade min nuvarande installation av NordVPN (som var v6.39.6). Anledningen till att jag gjorde det är för att jag alltid fått dåliga resultat när NordVPN försöker uppdatera sig självt. Jag gör inte det så längre. Nu laddar jag ner den nya versionen, avinstallerar den nuvarande och installerar sedan den nya versionen från den nya NordVPNSetup.exe-fil.
Jag installerade NordVPNSetup.exe som jag just laddade ner, och det installerade NordVPN v6.40.5. Inom några minuter berättade min nya installation av NordVPN att det fanns en uppdatering tillgänglig, att jag skulle klicka på Uppdatera nu för att uppdatera till v6.41.10. Jag tycker att det är helt hemskt. Jag tycker att NordVPN:s hantering av uppdateringar är hemsk. Varför tar ett företag som är en leverantör av något så allvarligt som en VPN detta så lättvindigt? NordVPN bör publicera aktuella, tydliga och detaljerade versionsnoteringar för varje uppdatering, inklusive datum för när uppdateringen släpptes, alla förändringar som uppdateringen kommer att göra, och en lämpligt döpt setup.exe-fil som inkluderar versionsnumret för uppdateringen i namnet. Istället får vi en riktigt halvhjärtad metod där “ladda ner senaste versionen”-knappen länkar till en gammal nedladdning, NordVPN:s Uppdatera nu-funktion är totalt trasig, den senaste versionsnotering-sidan på deras webbplats är daterad till den 6 oktober och version 6.40, och informationen på den sidan är begränsad till fåfänga och omogna kommentarer som “Vi har justerat saker här och där” och “Några justeringar under huven”.
Om detta VPN-företag inte kan göra något så grundläggande som att tillhandahålla installationsfiler med korrekt versionsnumrering, och är så lax och oseriös om informationen i versionsnoteringarna, hur kan vi då förvänta oss att de tar saker på allvar bakom kulisserna? Jag har ett år kvar på mitt konto. Jag kommer att lägga tid på att leta efter en annan VPN-tjänst.
Förresten, att försöka bläddra till länken - “https://downloads.nordcdn.com/apps/windows/10/NordVPN/6.41.10/NordVPNSetup.exe” resulterar i ett 404 Not Found fel, och jag kommer inte att uppdatera förrän jag kan ladda ner den faktiska installationsfilen, vilket Nord uppenbarligen inte har publicerat än. Detta är helt enkelt otroligt dålig hantering från Nord. Verkligen, verkligen hemskt.
ÄNDRING: Uppdatering den 17 dec 2021 av denna process.
Det är den 17 december 2021. Jag hittade en länk till den senaste versionen av NordVPNs installationsfil (6.41.10) och jag kommer att posta den nedan. Jag laddade ner den. Innan jag installerade den, bestämde jag mig för att ge min installerade version av NordVPN (6.40.5, som är versionen som är länkat till “Ladda ner senaste uppdateringen” på Nord:s startsida) en chans att se om dess “Uppdatera nu” har löst denna trasiga uppdateringsprocess. Jag stängde alla körande appar. Jag kopplade ifrån VPN. Jag klickade på “Uppdatera nu”. Det verkade ladda ner och uppdatera sig själv. Det rapporterade att uppdateringen var framgångsrik. Det anslöt VPN. Jag kan se att jag har den nya blå NordVPN-ikonen i mitt systemfält. Jag kollade NordVPN-inställningarna och det står att jag är uppdaterad till 6.41.10 och att jag är aktuell. Att bläddra fungerar fint. Jag kan koppla ifrån VPN, surfa precis som vanligt. Att koppla på VPN igen, verkar allt fungera. Stäng av datorn. Starta den igen. NordVPN startar. Det kopplar inte och ger ett felmeddelande som säger att bakgrundsprocessen inte körs, klicka här för att försöka igen. Jag klickar, det tar en minut, det kopplar äntligen. Jag stänger av datorn, startar den igen, samma NordVPN-fel. Så nu är jag tillbaka till att behöva avinstallera och installera om manuellt igen.
Här är länken till den senaste versionen av NordVPNs setup just nu (6.41.10) –
https://downloads.nordcdn.com/apps/windows/NordVPN/6.41.10/NordVPNSetup_x64.exe